|
BLUE MOON RISING
Je tomu asi dva roky čo sa nenapadne ku špičke bluegrassu pripojilo niekoľko mladých kapiel ako Blue
Moon Rising, Pine Mountain Railroad, Steep Canyon Rangers, Shanendoah Blue... Medzi nimi ma najviac zaujala kapela s názvom v tradičnom
nádychu 'Modrý mesiac vychádza' a s debutom Kde drevo stretne oceľ s nápaditým vyobrazením gátra na prednej
strane obalu CD.
Táto skupina z Madisonville na východe Tennessee hrá bluegrass silno pripomínajúci Mountain Heart a
hlavne Blue Highway.
Základom kapely je Chris West. Ako píše Tim Stafford z kapely Blue Highway, Chris patrí medzi najlepších
neznámych gitaristov a vedúcich spevákov v dnešnom bluegrasse. Chris prešiel zmenou, hrával v modernejšej One Way Track a teraz prešiel zas
ku tradičnejšej. I keď sa nedá povedať žeby Blue Moon Rising hrala súčasný tradičný bluegrass, sú to skôr nový tradiciónalisti šmrcnutí
súčasným bluegrassom. Ak máš dostatok fantázie môžeš si hudbu označujúcu New Tradition predstaviť po svojom. Tak či onak je Blue Moon Rising
veľkým objavom na bluegrassovom poli dnešných dní.
Chris West napísal podstatnú časť repertoáru na album. Hneď v začiatkoch to kapela odpáli songom
Dead Man On The Run z pera Chrisa Westa a s dobrom Roba Ickesa. Práca Roba Ickesa na Where
Wood Meets Steel mi silno pripomína jeho prácu na debute albumu skupiny Mountain Heart, kde sa Rob dokonale vžil do role "kmeňového"
dobristu skupiny. Poslucháča záujmu v prvom rade harmónie vo vokáloch. Sú naozaj dokonalé a majú obrovskú silu. Chrisov vedúci vokál je
dostatočne bluegrassovo vysoko položený v zmenách harmónií dokonale pracujúci i v barytónových pózach. Keith Garrett má plný barytón znejúci
čisto a tenor Justina Mosesa mi pripomína Wayne Taylora z Blue Highway a je ozdobou kapely.
Sú tu i tri songy napísané pre kapelu a zahrané, hovorme tomu už, v sounde Blue Moon Rising. Od D. Briana
Ayersa je tu song s napätou a bohatou linkou v chóre, ďalej z repertoára mandolínistu Darrella Webba v pomalom, uplakanom a dojemnom songu,
a nakoniec od Dave Maggarda, song s tradičným pozadím tak obľúbeným námetom ako je túžba návratu do starej dobrej Kentucky (Papa Made A
Livin', Behind The Scenes, Take Me Back Old Kentucky).
V My Turn sa dal Chris inšpirovať songom od mandolínistu Davida Via
Left This Country Boy, ktorú preslávil Ronnie Bowman na jednej zo svojich sóloviek. Keith Garrett tento song
dobre prezentuje svojim lead vokálom a je to dobrá odvedená práca v chóre, jedna z dvoch kde sa Chris predstaví ako tenor spevák. Podobne
je tomu v záverečnej You Are Not Alone.
Tento album obsahuje i druhý vedúci vokál, ktorý prezentuje mandolínista Keith Garrett. Keď vie spevák
zaspievať i kvalitné vedúce party s nižšie položeným hlasom musí byť i kvalitným barytónistom v harmóniach, kde jeho hlas nemôže byť iba do
počtu. Dead Man On The Run, When The Mountain Fell Down sú len krátkym výpisom kde
toto všetko Keith prezentuje. Je naozaj s tenorom Justina oporou vedúcich partov Chrisa Westa. Moonshine Hard
Times napísaná Keithom je akoby napísaná pre speváka Larry Sparksa, ktorý má rád tieto pochmúrne baladické songy s výrazným osamelým
vokálom. V tomto songu sa po prvý krát na CD predstaví Keith ako vedúci spevák.
Pýchou skupiny je tenor, ktorý predvádza technicky zdatný banjista Justin Moses obohacujúci album tiež
o niekoľko husľových partov. V poradí druhej skladbe sa predstaví neohrozené gitarista Chris West v inštrumentálke
Locust Hill (podľa miesta nachádzajúceho sa neďaleko domova Justinovej prababičky). Skladba je ako i celé album
nadupaná, rytmicky dokonalá a i keď ju napísal banjista Justin na rovnakej úrovni sa tu prezentujú všetci členovia kapely včetne hosťujúceho
Roba Ickesa. Justin dal v skladbe skôr priestor ku prezentácii huslí, ktoré drží vo svojich rukách i v skladbe Moonshine
Hard Times, skladbe albumu podľa mňa.
Justinova matka Susan napísala gospel song You Are Not Alone uzatvárajúce
tento skvely album dvoj-partovou harmóniou v prevedený Chris a Keith. Skutočná, povzbudzujúca správa o priateľstve podávajúca dobrotu i
v tvrdých časoch na pozadí duchovna a modlitby.
Kontrabasista Tim Tipton hrá solídnu basu dávajúcu toto všetko dokopy do jedného celku. Hrá klasický
kontrabas bez zbytočného sebaprezentovania a nápadného vystupovania a tlačenia sa do popredia. Na jeho hru sa dá spoľahnúť z čoho kapela
následne ťaží a prezentuje svoj neohrozený a originálny bluegrass. Vo valčíku When The Mountain Fell Down je
jeho basa ozdobou a povzbudeným.
Slovíčko v názve 'vychádzanie' je naozaj vychádzaním z regiónu ku celo národnému pôsobeniu v oblasti
bluegrassu tejto novej a veľmi interes kapely - Blue Moon Rising. Navštívte ich stránku i stránku spoločnosti Crosscut Records , kde vychádza
množstvo dobrého bluegrassu v podaný neznámych ale o to pozoruhodnejších kapiel.
Ľubomír Toman, Horná Poruba, Slovensko
| WHERE WOOD MEETS STEEL 2002 CROSSCUT RECORDS 1133
Dead Man On The Run Locust Hill Moonshine Hard Times
Papa Made A Livin' Behind The Scenes Take Me Back Old Kentucky My Turn I Don't Want To Hear It Highway Of Despair
A Boy Like Me When The Mountain Fell Down You Are Not Alone/I> |