MOUNT ZION
      Ray Deaton, kontrabasista a bas spevák skupiny IIIrd Tyme Out, a jeho syn Jeff, ktorý tiež hrá na kontrabas mimochodom i u Lou Reida, sú producenti tohto debutu skupiny Mount Zion. Už názov skupiny - po najvyššej hore v Jeruzaleme 'Sion' a mnohokrát i druhého názvu pre chrám alebo mesto, napovedá, že ide o gospelovú skupinu. Z repertoáru skupiny Mount Zion si vyberie naozaj každý. Ich záber je široký od tradície cez stredný prúd, a cappella štýl po modernu gospelovú tvorbu.
      Skupina pochádza z Buffala v Missouri a tvoria ju gitarista Russ Weeks, jeho syn Tyler, banjista Roger Matthews a mandolinista Steve West. Pozornosť si zaslúži šestnásťročný kontrabasista Tyler s kvalitnou kontrabasovou hrou a bas vokálom, ktorý odborníci prirovnávajú ku takým špičkám ako Dale Perry, Terry Baucom alebo Ray Deaton. Mňa osobne by nikdy nenapadlo, že sa dá v takomto veku zaspievať tak kvalitný bas. Je to jednoducho talent zdedený po otcovi, ktorý vyniká hlavne ako skladateľ a vedúci spevák, ale i jeho sóla nie sú na zahodenie.
      Na albume vyniká jeho Last Days Of Time inšpirovaná poslednou knihou Biblie o konci sveta, katastrofách a poslednom súde, pravdaže zaspievaná s napätím ako si to zaslúži textové poslanie songu. Tradičný bluegrassaci si prídu na svoje v Steady As Mount Zion alebo v Moses Prayed jednoduchej skladbe ako to poznáme od neznámych autorov a starých tradicionálov. Opakujúca sa pointa v strofách - starý Mojžiš, Noe a Daniel sa modlili (na vrchole hory, pri stavbe archy a v jame levovej) a poučeným v poslednej strofe 'i ty sa modli cez deň i v noci ak chceš vidieť v nebi Boha každý deň'.
      It Was Me od Michaela Combsa je príbehom na zamyslenie. Je pomalá v pop štýle, najmodernejšia na albume, dokazuje čo všetko sa dá v bluegrasse nahrať i tak tradičnou kapelou ako je Mount Zion. Druhou modernejšou je Hezekiah príbeh tohto songu sa nezdržiava len u tohto starozákonného proroka ale ako množstvo gospelov v tomto štýle dejom prejde do nového zákona ku Ježišovi Kristovi, aby vzniklo prepojenie týchto dvoch kníh. Štýlom zahrania a zaspievania skladby by sa dalo povedať, že takto by asi hral gospel music Beatles alebo pop kapely zo 60. a 70. rokoch. Možno to bol i zámer Russa Weeksa napísať takýto song na spestrenie a oživenie repertoáru.
      Starý song od Arthura Smitha The Fourth Man je inšpirovaný príbehom troch mládencov v ohnivej peci. Tým štvrtým mužom je myslení prorok Daniel, ktorý zanechal príbeh o svojich priateľoch Šadrachovi, Méšachovi a Abednegovi, ktorý sa vzopreli v babylonskom zajatí kráľovi Nebúkadnecarovi. Týmto príbehom sa inšpiroval i Zbyňek Bureš v a cappella songu z druhého CD Reliéfu. Dva a cappella Still He Came a We Shall Meet sú v Doyle Lawsonovom štýle.
      Svoj zmysel pre humor zvýraznili na albume fotom z vystúpenia, kde banjista roluje pravou rukou a gitarista drží akord a s 'varujúcim' nadpisom pri obrázku 'nikdy nemaj dvoch banjistov v kapele'.
      Ľubomír Toman, Horná Poruba, Slovensko
STILL HE CAME
2004
VINTAGE RECORDS 40021030

Send The Light
Last Days Of Time
I´m Saved
Still He Came
Steady As Mount Zion
It Was Me
Hezekiah
Moses Prayed
Walk In The Path
The Fourth Man
We Shall Meet
Standing On The Solid Rock