Grunt vznikol v roku 1996 ako zostava okolo gitaristu a mandolínistu Libora Babuliaka a od svojho vzniku sa venuje  tradičnému bluegrassu.
       
Vystriedalo sa v ňom mnoho muzikantov,  ktorí ho rôzne ovplyvňovali a tým formovali do dnešnej podoby. Z nich asi najdôležitejším bol vplyv prvého banjistu Milana Obucha, vďaka ktorému má Grunt vyhranené zameranie na tradičný bluegrass.

Svoje prvé ocenenia a úspechy získal na celoslovenskom súťažnom festivale Strunobranie v roku 2001 v Banskej Štiavnici kde získal jednu z hlavných cien za inštrumentálny výkon.

V rokoch 2002, 2003 a 2004 vystupoval na prestížnom európskom bluegrassovom festivale EWOB a v roku 2008  na ďalšom významnom európskom bluegrassovom festivale vo francúzskom La Roche Sun Foron.
       
Okrem toho vystupoval na viacerých prestížnych scénach v Holandsku, Nemecku, Rakúsku, Poľsku a Českej Republike, ale samozrejme aj v kluboch a na rôznych festivaloch a scénach na Slovensku ako je Strunnobranie, festival Porta, bluegrassový festival v Hornej Porube a pod.

V roku 2002 nahráva svoje prvé demo CD a v roku 2008 profilové live demo CD na ktorom je 9 skladieb.

           

Libor Babuljak

mandolína, vokál

nástroj - mandolína F5 (Furch ), 
struny - GHS 0.11,
trsátko - Dunlop 1.5mm.
zakladajúci člen Gruntu


Narodil sa 28. februára 1962 v Kyjově (dnes ČR). V roku 1966 sa s rodičmi presťahoval na Slovensko do Trenčína kde sa začína venovať hudbe.
        Najprv sa venuje gitare, neskôr čiastočne aj mandolíne a kontrabasu. Tu sa hudbe začína venovať už hlbšie aj štúdiom hudobnej teórie a kompozície. V roku 1988 sa sťahuje do Nitry kde sa dominantne začína venovať už mandolíne ale  zároveň absolvuje 2. stupeň Základnej umeleckej školy. v Prievidzi v hre na klasickú gitaru.
           Od r. 1991 vyučuje vo svojej hudobnej škole a rok na to sa žení. Po niekoľkých rokoch sa sťahuje na vidiek do Mojmiroviec kde hľadá kľud pre svoju hudbu. Tu sa stretáva s folklórom ktorý dnes zaberá významné miesto v jeho hudobnom živote.
          Za svoju kariéru hral vo viacerých kapelách.  Svoje prvé kontakty s bluegrassom okúsil v skupine "Trenčín Mountain Boys" (gitara),  neskôr Totem-Nitra (gitara, 5r.), Trias-Prachatice (gitara, 1r.) a pod. Okrem bluegrassu pôsobil aj v jazzových či folklórnych formáciách ako nitrianska "Mixiband Divá hus" (kontrabas, 2r.), Hasičské Trio-Mojmírovce (mandolína, 2r.) až zakotvil v bluegrassovom Grunte (mandolína), a popri tom v súbore renesančnej muziky Muzika Zurmína-Mojmírovce (husle).
          Získal mnoho ocenení. No najviac si cení účinkovania v Pražskej Lucerne čo bola v tom čase akási Československá Grand Ole Opry. Hral v divadelných predstaveniach v Divadle Andreja Bagara (Nitra) na banjo v Balade pre banditu a  v divadle Teathro Tatro na gitaru  Poctou mu bola možnosť si zahrať aj v Komornom orchestri z austrálskeho Gosfordu, keď vystupovali v Nitre .

Ján Bratinka

banjo, vokál
Viac na domovskej stránke

nástroj - Washburn model B19 (USA - 1985)
struny - GHS 10 - 11
prstienky - Golden Gate a kovové National

         
            Narodil sa v roku 1955 v Bratislave a pôvodne sa venoval country a rockovej hudbe, ale aj klasickej hudbe počas štúdia na  konzervatóriu kde študoval gitaru a hlavne spev. Prvé kontakty s bluegrassom mal v roku 1978 a naplno sa mu venuje od roku 1982.
         Hral v niekoľkých rockových  garážových kapelách a v roku 1979 zakladá svoju prvú vlastnú a hlavne nie rockovú kapelu "Čmeliaci", ktorá sa zo začiatku zameriava skôr na trampskú hudbu, či akustické  country a až neskôr u nej začína prevažovať postupne bluegrass.
          V roku 1983 ju rozpúšťa a spolu s gitaristom Martinom Juríkom, mandolínistom Vladom Bachratým a basistom Tomášom Mergancom založil dnes už legendárnu skupinu BlueGrass Album, ktorá 15 rokov tvorila slovenskú bluegrassovú špičku a pre nejednu ďalšiu kapelu sa stala vzorom.
         Zároveň popri Bluegrass Albume hrával vo viacerých príležitostných zostavách i stálych kapelách ako bolo folkové združenie Miš-Maš, duo s gitaristom Emilom Formánkom Ej, alebo rakúska country skupina Hilibili Romeo a s mnohými aj ďalšími nahral mnoho nosičov.         
        Koncom roka 1998 sa BlueGrass Album rozpadá a  na rok až na niekoľko príležitostných vystúpení s gitaristom Mišom Vavrom, huslistom Stanom Palúchom a basistom Petrom Oberlanderom sa odmlčal a venoval sa hlavne vyučovaniu a písaniu.  O rok neskôr však už zakladá novú a rovnako úspešnú zostavu Steam, zloženú z mladých viac menej neznámych, ale nádejných muzikantov, ktorá sa venuje modernému progresívnemu a experimentátorskému bluegrassu. Už po roku existencie bola pozvaná na prestížny festival EWOB do Holandska a dostala ocenenie  ako objav roka. Na prelome roku 2003 a 2004 sa však Steam rozpadá a Ján Bratinka sa vracia k tradičnému bluegrassum už ako stály člen  Gruntu kde od roku 2000 pôsobil popri Steamu skôr ako stály hosť. 
        Na jeho hudbu malo vplyv mnoho ľudí pretože spektrum jeho záujmu je značne široké a siaha od bluegrassu, cez newgrass, folk, country , jazz, rock, kabaret až po vážnu hudbu. Z domáceho prostredia to boli napríklad Marko Čermák a Zelenáči. No hlavne  samozrejme Earl Scruggs, J.D.Crowe či Ricky Skaggs a John Duffey, ktorý ho ovplyvnili hlavne ako speváci a osobnosti. No najväčší vplyv na neho mal americký banjista Tony Trischka s ktorým mal možnosť sa ešte v roku 1987 osobne zoznámiť a si s ním o niekoľko rokov neskôr aj viac krát zahrať  na spoločnom javisku. Pričom toto pre neho mimoriadne cenné priateľstvo trvá do dnes.
       Z kapiel u neho dominantnú pozíciu majú hlavne  skupiny Seldom Scene a Country Gentlemen. Ale aj The Osborne Brothers, The Dillards, Jim And Jesse MC Rainolds a hlavne Skyline. No dosť významné miesto zaberá u neho aj hudba napríklad Suchého a Šlitra, Hany Hegerovej či Jaroslava Wikrenta, alebo rocková hudba Jethro Tull, Mahavishna Orchestra, Nazareth, Deep Purple, Roling Stones, alebo aj Franka Sinatru, Elwisa Presleyho, Johna Denvera, Johny Casha a aj klasická hudba napríklad  J.S.Bacha. Sám tvrdí že každá hudba je dobrá a iba občas na niektorú práve nemáme náladu  
       Počas jeho pôsobenia hlavne v BlueGrass Albume hral na mnohých renomovaných scénach skoro v celej Europe. Ako člen doprovodnej skupiny sprevádzal na jeho turné amerického gitaristu a speváka Ed Mc DadeBeppe Gambetu či Tonyho Trischku, ako aj spoločné vystúpenia so skupinami ako Nugget, Blackbush, Skyline a ďalších
.

Ján Mezey

e-bass, vokál


left handed bassguitar z dielne Lojza Krajíčka 

    Hudbe sa venuje od svojich 12 rokov, kedy začal hrať na bicie nástroje (10 rokov). V 14 rokoch študoval klasickú gitaru na súkromnej škole (3r.). Na začiatku univerzitného štúdia prišla lukratívna ponuka na post profesionálneho bubeníka a musel sa rozhodnúť medzi štúdiom a bubeníckou kariérou. Voľba padla na dokončenie školy. Ďalej sa venoval divadelnej a folkovej hudbe na rôzne hudobné nástroje (kontrabas, gitara, mandolína, perkusie). Po skončení doktorandského štúdia v r. 2003 sa začal venovať bluegrassu a basovej gitare.
    Jeho prvou kapelou, ktorú aj spoluzakladal v roku 1988 v Komárne, bola však rocková kapela Carmen, neskôr Kamasutra (8r.). Od roku 1994 hrá tiež na bicie nástroje v skupine Silence and Stain, ktorú médiá označovali ako komárňanský Police (3r.). Od r. 1996 účinkuje v univerzitnom divadelnom súbore Divadielko na Osmičke ako "univerzálny muzikant" (7r.). Folkovú hudbu hral v dvoch nitrianskych skupinách. Od roku 1998 na gitaru v Sophore (2r.) a od r. 2001 na perkusie v skupine Staré Časy (1r.).
     Má niekoľko ocenení: na celoslovenskej súťažnej prehliadke amatérskych kapiel v Nových Zámkoch ´96 kde získal s kapelou Silence and Stain cenu v dvoch kategóriach. Za inštrumentálny výkon v hre na bicích nástrojoch a druhé miesto v kategórií skupín. Významným ocenením pre neho bolo vystúpenie s Kamasutrou na Bratislavskej lýre ´97. Na festivale Strunobranie ´99 v Banskej Štiavnici získal so skupinou Sophora 2. miesto v kategórií folkových skupín. Zaujímavou bola zvláštna cena poroty na Interpretačnej prehliadke francúzskych piesní Bratislava 2000 so skupinou Fragile. So súborom Divadielko na Osmičke to bolo niekoľko ocenení na divadelných festivaloch (Kremnické gagy, Divadelné Tlmače, Fedim Senica, Akademický Prešov).

Jozef Raučina

gitara, vokál


Furch D-24 SR 
struny GHS 13
trsátko Dunlop 1.5mm.

        S hudbou začal ako 7 ročný na ľudovej škole umenia v Nitre. Študoval akordeón, ktorý po jednom roku zamenil za klavír. Pri ňom vydržal 6 rokov. Na strednej škole sa mu stala koníčkom elektrická gitara a rocková hudba. Počas štúdia na univerzite v roku 1996 rovnými nohami skočil do bluegrassu a koníčkom sa mu stáva akustická gitara. Neskôr prichádza príjemné stretnutie s divadelnou, renesančnou muzikou a folklórom. Na strednej škole so skupinou spolužiakov založili kapelu Aréna, s ktorou odohral zopár koncertov na elektrickej gitare. Hral aj v iných rockových kapelách, ktoré nemali dlhšie trvanie. V roku 1996 prostredníctvom kamaráta Vlada Brnku dostal ponuku účinkovať v Grunte. Tak sa s Vladom stali spoluzakladateľmi nového Gruntu - on na akustickú gitaru a Vlado na basgitaru. V roku 2003 jeden rok hral na gitaru v nitrianskom univerzitnom divadelnom súbore Divadielko na Osmičke. V súčasnosti okrem Gruntu pôsobí v súbore renesančnej muziky Muzika Zurmína. Na celoštátnej súťaži v interpretácií francúzskych piesní Bratislava 2000 získala skupina Fragile zvláštnu cenu poroty, v ktorej hral na akustickú gitaru. Ako slepé kura zrno získal cenu za inštrumentálny výkon na festivale Strunobranie 2001. Túto cenu získala kapela Grunt v čase, keď bol od jesene 2000 na dvaapolročnom študijnom pobyte v austrálskej Sydney, odkiaľ sa na jar 2003 vracia a pokračuje v účinkovaní v ocenenej kapele.
© Copyright 2008 Grunt -- Website Designed & Maintained By Jan Bratinka