Chcel
by som sa tu pár riadkami zmieniť o banjistovi, na ktorého možno trochu
neprávom „pozabudla“ bluegrassová história a najmä medzi slovenskými muzikantami
sa o ňom vie dosť málo. Vo svojej epoche znamenal v štýle hry na banjo
veľký zlom a stal sa vzorom takmer pre všetkých modernejších banjistov.
Jeho neskutočný muzikantský talent a drive sa natrvalo zapísal do bluegrassovej
histórie a štýl jeho hry patrí dnes už k štandardom. Je ním pán DON
RENO.
Vie sa o ňom, že keby v rokoch 1944 - 46 nebol na vojne,
nastúpil by u Monroových Bluegrass Boys skôr, než Earl Scruggs. Trojprstový
štýl hry, ktorý ako prvý uviedol Snuffy Jenkins v tridsiatych rokoch, totiž
Reno používal už pred Scruggsom. Ale práve "vďaka" tomu, že tento štýl
hry zdokonalil a medzi muzikantov uviedol Earl Scruggs, musel si Reno hľadať
vlastnú cestu a tak si vytvoril vlastné techniky a štýl, ktorý sa od Scruggsa
takmer úplne odlišuje.
Stojí za zmienku napísať niečo o Renovej biografii.
Donald Wesley Reno sa narodil 21. februára 1927 v Spartanburgu, v Južnej
Karolíne. Prvé lekcie na gitaru mu dával jeho otec. Hrať na banjo začal
hneď, ako "dokázal uložiť svoje prsty na hmatník", a bol to práve Snuffy
Jenkins, ktorý ho osobne učil trojprstovú techiku hry. Svoju profesionálnu
kariéru začal Reno vo svojich štrnástich rokoch s kapelou The Morris Brothers.
Už predtým hrával v miestnom rádiu, ale Morris Brothers ho vlastne uviedli
do horalskej hudby a bluegrassu, ktorý v tom období naberal na popularite.
V kapele okrem iného aj spieval a hral na gitaru. Málokto už dnes vie,
že Reno bol jedným z priekopníkov flatpickingu na gitaru a gitarová technika
hry sa výrazne prejavila aj v jeho hre na banjo. Mal dokonca prezývku "King
of the Flat-Picking Guitarists" a v celej jeho hudobnej kariére mala gitara
výrazné zastúpenie. V roku 1941 spolupracoval s Arthurom "Guitar Boogie"
Smithom, s ktorým potom hral aj v päťdesiatych rokoch.
Zlom v jeho kariére nastal roku 1943, keď sa stretol s Billom
Monroom. Monroe nikdy predtým nepočul banjistu hrať trojprstovou technikou,
a okamžite mu ponúkol miesto v kapele. Lenže Reno musel odísť na vojnu
a k Monroovi sa dostal Earl Scruggs.
V roku 1948, keď od Billa Monroa odišiel Flatt so Scruggsom, nastúpil
do Bluegrass Boys Reno. Zamenalo to pre neho cenné muzikantské skúsenosti,
ale hlavne možnosť rozvíjať svoju hru na banjo a gitaru. Už v roku 1949
však odišiel, aby založil vlastnú kapelu the TENNESSEE CUT-UPS. Krátko
nato sa k nemu pridal gitarista Red Smiley, s ktorým pôsobili ako známe
duo až do roku 1964 a nahrali množstvo albumov.
Z obdobia päťdesiatych rokov stojí ešte za zmienku Renova spolupráca
s Arthurom Smithom, s ktorým nahral aj veľmi známu skladbu Feudin' Banjos,
ktorá bola pod názvom Duelin' Banjos bez ich povolenia použitá ako soundtrack
k filmu Deliverance. Reno a Smith zažalovali filmovú spoločnosť a spor
vyhrali.
Po Smileyho odchode v roku 1964 spolupracoval Reno so spevákom a gitaristom
Billom Harrelom. V roku 1970 sa do kapely vrátil Red Smiley, ale len do
roku 1972, kedy zomrel. Po jeho smrti hral Reno s Harrelom až do roku 1976,
od kedy viedol kapelu sám so svojimi synmi. Don Reno zomrel 17. októbra
1984 v Lynchburgu, vo Virginii.
V tradícii jeho hudby dodnes pokračujú jeho traja synovia Ronnie, Dale
a Don Wayne ako známa kapela THE RENO BROTHERS.
V Amerike sa v meste Hartsville, Južnej Karolíne, každoročne koná Reno
Fest, venovaný Donovi Renovi a jeho neopakovateľnému štýlu hry.
![]() |
Don Reno, Red Smiley & Bill Emerson |
Rozoberme si teraz niekoľko špeciálnych techník hry, ktoré Reno používal.
Treba spomenúť, že do veľkej miery používal techniky, aplikované z iných
nástrojov, hlavne gitary. Z jeho hry je cítiť prvky ragtimu, jazzu, swingu
ale aj rock'n'rollu. Reno mal dokonca povesť prvého rock'n'rollového banjistu!
Ako sám napísal, veľmi veľa počúval napríklad Glenn Miller Band, či Chucka
Berryho. Snažil sa do bluegrassu vniesť iné, celkom nové prvky.
Najzákladnejší rozdiel medzi ním a Scruggsom je už v spôsobe
hrania rolov. Reno veľmi veľa používal kontinuálne roly, hlavne predný
rol. Dokázal napríklad celú skladbu zahrať len na jednom či dvoch roloch,
do ktorých vkladal melodické tóny. Výsledný efekt je veľmi pôsobivý. Príkladom
môže byť skladba Weeping willow. Uvádzam z nej pár taktov:
Chcel by som ešte spomenúť známu Scruggsovu inštrumentálku Earl's
Breakdown, ktorú Reno upravil do svojej podoby. Zaujala ma natoľko, že
som sa rozhodol uviesť z nej aspoň pár taktov:
Reno:
Na tejto skladbe azda najlepšie vidieť rozdiel medzi týmito dvoma banjistami.
Ďalšou, banjistami už bežne používanou technikou hry je SINGLE STRING,
zvaný aj RENO - STYLE. Vychádza z trsátkového spôsobu hry na gitaru a spočíva
v striedavej hra palca a ukazováka pravej ruky. Nezanedbateľná je aj práca
ľavej ruky.
Ukážka:
Single-string, ktorý hral Reno nie je veľmi zložitý, vyžaduje
si len dokonalú synchronizáciu pravej a ľavej ruky. Figúry sa väčšinou
dajú použiť vo všetkých polohách na hmatníku. Ale napríklad techniky signle-stringu,
ktoré hrá Bela Fleck či Tony Trischka, sú už zložitejšie, pretože vychádzajú
z rozložených stupníc a akordov.
Jedna technika, ktorú by som ešte chcel uviesť, je typicky Renova.
Je to tzv. MUFFING. Vychádza veľmi veľa z jazzových akordov a postupov
a hrá sa takmer výlučne iba palcom pravej ruky. Je to akoby trsanie palcom
vždy na dvoch strunách naraz, pričom pravá ruka okrajom dlane tlmí kobylku.
Táto technika si vyžaduje trochu cviku, ale výsledný efekt sa dá veľmi
pekne využiť v pomalých, ale aj rýchlejších skladbách.
Najznámejšia skladba, hraná len touto technikou, je I KNOW YOU´RE MARRIED,
BUT I LOVE YOU STILL.
Ukážka:
Techník, ktoré Reno používal, je viacero. Uviedol som len tie základné.
Podstatné na tom však je to, že veľmi originálnym spôsobom rozšíril a doplnil
Scruggsov štýl hry a vlastne pomohol postaviť cestu k progresívnejšej hre
na banjo.
Rozhodne odporúčam slovenským banjistom, aby sa na Renovu hru
pozreli trochu bližšie. Po zvládnutí základov si tým veľmi rozšírite svoje
muzikantské obzory. Hlavne ak sa chcete v budúcnosti venovať napríklad
hre Bélu Flecka či Tonyho Trischku, je na mieste naštudovať si práve Renov
štýl. Obaja, a nielen oni, totiž z neho čerpali a uvádzajú ho ako jeden
zo svojich hlavných vzorov.
Je pravda, že ak sa banjista chce dopracovať k modernejším technikám
hry, musí k nim vystúpit po akomsi "rebríčku", od základov Scruggsa, cez
J. D. Crowa, Rena a ďalších banjistov. Každý z nich je niečím charakteristický,
má svoj vlastný štýl, ktorého prvky by mal každý banjista poznať.
Milan Krankus - 2000 - email "Milan Krankus" <crangie@angelfire.com>
Don Reno - Prehľad najznámejších albumov:
THE BEST OF DON RENO
DON RENO, FAMILY & FRIENDS
FASTEST FIVE STRING ALIVE
THE FINAL CHAPTER STEP ONE
MR. 5-STRING BANJO
MR. 5-STRING PLAYS BLUEGRASS
A SONG FOR EVERYONE
DON RENO & EDDIE ADCOCK - SENSATIONAL TWIN BANJOS
DON RENO, RED SMILEY & THE TENNESSEE CUTUPS
NEW & ORIGINAL FOLK SONGS of the CIVIL WAR
16 GOSPEL GREATEST HITS
16 GREATEST HITS
20 BLUEGRASS ORIGINALS
COUNTRY SONGS
ANOTHER DAY
BANJO SPECIAL
BEST OF RENO & SMILEY
Na záver ešte unikátna fotografia dvoch velikánov - Don Reno &
Earl Scruggs v roku 1955.