![]() |
Peter
Rowan |
Keď
mi na festivale Country Trh na Remate
Peťo Gašpar povedal, že do Bratislavy príde Peter Rowan, úprimne povedané
som tomu najskôr neveril. Je to totiž jedna zo
špičiek amerického bluegrassu a tých špičiek za posledné roky na
rozdiel od Čiech, bolo na Slovensku, až na malé výnimky pramálo.
Okrem toho je to muzikant, ktorého do značnej miery
obdivujem jednak pre jeho štýl, a jednak pre jeho všestrannosť. Ako
Irena Přibylová vo "FC" o ňom napísala: "je to renezanční človek,
kozmopolita, umelecky nadaný, všestranný, volný a nespútaný, žijúci naplno".
Iste to má spojitosť s dátumom a miestom jeho narodenia.
Narodil sa 4.júla 1942
nedaľeko Bostonu, kde kedysi žil Thoreau, Emerson a Longfellow
a ako desaťročný už mal prečítané všetky ích knižky a možno
práve toto prostredie malo svoj podiel na jeho ďalšej ceste.
A keďže v päťdesiatych rokoch vládol rockenroll Elvisa
Presleyho, čo iné ako rockenroll aj
mohla hrať jeho prvá stredoškolská kapela. kapela.
Ako väčina muzikantov už po krátkom čase zanechal štúdium na
univerzite, na ktorú mu jednoducho nezostal čas. Radšej
chodil počúvať Dona Stovera a hral na chodníku s Joan Baez. Hrával
v rôznych new yorských zapadákoch a kluboch až kým v roku 1964 tak
trocha vďaka Billovi Keithovi nastupuje k Bill
Monroeovi ako gitarista a spevák Práve k
tomu Monroeovi, ktorý odchoval prakticky celú špičku amerického bluegrassu.
U Monroa hral dva roky spolu s banjistom Bill
Keithom a huslistom Richardom Greenom. Rowan mal vtedy
iba 22 rokov a historicky to bola vraj druhá najlepšia zostava Bluegrass
Boys. Hral s ním v Grand Ole Opry, na prvých univerzitnýchvystúpeniach
a prvom bluegrassovom festivale. Napísal s ním "Walls Of Time", no do
štúdia sa dostal až po dvoch rokoch na platňu "Bluegrass
Time" s jedinou pesničkou "Midnight on the Stormy Deep".
Rowanov vývoj značne okrem bluegrassu ovplyvnilo
aj hnutie hippies, ktorého vrchol bol práve koncom šesdesiatych
rokov. Práve v tom čase sa stretol s mandolinistom Davidom
Grissmanom a spolu s Greenom a banjistom Herbertom Pedersonom vzniká skupina
"Earth Opera". Psychodelický rock, lennonovské vokály, mierotvorné
texty a dva albumy "Earth Opera" - 1968 a "The Great American Eagle
Tragedy" - 1969.
Po rozpade s Greenom a Larry Atamanuikom vytvára
ďalšiu skupinu "Sea Train" ktorá bola porovnávaná recenziou
s Doors.
Bola
to rocková skupina a väčšinu repertoáru napísal
Rowan. Existovala dva roky a obe platne nahrala v Londýne u produkčného
Beatles Georga Martina.
Rowan sa opäť vracia do Kalifornie
a ku Grissmanovi a s príležitostnou kapelou
hrával po kluboch až k dnes legendárnemu
vystúpeniu ako predkapela Billa Monroa, ktorý pre pokazenýautobus
vôbec nehral a predkapela zahrala celý koncert. Výsledkom bolo natáčanie
albumu a vznik legendárnej skupiny "Muleskinner" spolu s
Davidom Grissmanom, Billom Keithom, John Kahnom, Johnom Guerinom
a Richardom Greenom. O pol roka nato nahrávajú ďalší, rovnako úspešný
album. Bola to podľa recenzií jedna z najlegendárnejších zostáv a Petera
Rowana stále viac a viac priťahuje akustická hudba.
Od tohto obdobia Peter Rowan pracuje na množstve projektov. Jednak
vlastných sólových, či s množstvom špičkových muzikantov, ako Jerry
Douglas, Roy Huskey, Stuart Duncan, Alan O´Bryant , Allison Kraus, Sam
Bush, ale aj s vlastnou rodinou, svojimi bratmi, ako
býva zvykom u mnohých iných bluegrassových muzikantov.
Legendou však možno nazvať spoluprácu s "Nashville Bluegrass
Bandom" a niekoľko takto vznikšív veľmi kvalitných spoločných projektov.
Jasne tradične orientovaný repertoár a materiál pre mnohé aj naše bluegrassové
kapely až do súčasnosti. "New Moon Rising" bolo nominované v roku 1988
na Grammy a "The First Whippoorwill" bolo Washingtonskou rozhlasovou stanicou
WAMU vyhlásené za album roku.
Zaujímavé sú však hlavne jeho projekty s rodinou. Po prvýkrát
po ére Muleskinner tri roky vystupuje so svojimi
mladšími bratmi, s ktorými nahráva aj tri ešte rockové
albumy. A po druhýkrát v deväťdesiatych rokoch, po asi dvadsaťročnej
prestávke, sa potom opäť objavujú aj na niektorých festivaloch
ako "Peter Rowan and the Rowan Brothers" a na jeho poslednom projekte
"Awake Me in the New World" a "The Tree on the Hill". Je to vyslovene rodinne
trojhlasové spievanie typické pre americký vidiek. Časť repertoáru
je tradičná a časť z autorského pera Petra Rowana.
Peter Rowan je zvláštna osobnosť. Je to cestovateľ časom aj priestorom
od filozofií minulého storočia k tisícročnej filozofií pôvodných
obyvateľov Ameriky. Obdivuje jednoduchosť a všetko krásne a
to sa odzrkadľuje aj v jeho baladách. Jeho pesničky sú
plné skutočného života a zároveň snami. Snami o
spravodlivosti, slobode a romantike. Sú to balady o všetkom, čo je
na tomto svete krásne a stojí za povšimnutie. Jedny z mála
poetických textov plné uvoľnenia a vízií "... akoby boh vzal
do dlane kamienky a hodil ich na nebo a tak stvoril hviezdy..."
(voľný preklad z textu Land of the Navajo).
Ján Bratinka - Zvonky 1995
foto I.Přibylová