Historické začiatky banja
sa v podstate dajú sledovať už v starom Egypte, kde existoval hudobný nástroj
s tromi strunami a pergamenovou blanou, pretiahnutou cez drevený korpus.
Skutočného predchodcu banja však priniesli so sebou v 16. storočí černošskí
otroci. Volal sa Hallom, mal 5 strún a bol potiahnutý zvieracou kožou.
Slovo banjo sa však objavuje po prvýkrát až v roku 1774. Spočiatku to bol
nástroj výsadne černošský, na ktorom sa hrávalo bez prstencov prstami,
pričom sa udieralo o blanu
- niečo na spôsob Freilingu. Doprevádzal sa ním spev, spolu hlavne s tamburínou
v černošskych slumoch. Banjo menilo svoju tvár a časom, príchodom jazzu
a bluesu, stratilo jednu strunu. Zrejme by 5-str. banjo upadlo do zabudnutia,
no v roku 1794 Joel Walker Sweeney vrátil banju znova 5. strunu a zároveň
tým aj dokázal, že banjo už nebolo výsadou černochov, a že sa stále častejšie
objavuje v hudbe belochov, hlavne horalov a novousadlíkov. Na prelome nášho
storočia sa banjo objavuje aj v klasickej hudbe. Hralo sa na ňom 4 prstami
bez prstencov, predovšetkým klasická a kabaretná hudba v rôznych kluboch
a baroch. Je to obdobie kedy sa 5-strunové banjo dostáva viac do povedomia
spolu so 4-strunovým aj do mestských oblastí. Technika tejto hry je dodnes
považovaná za jednu z najťažšíh a v mnohom sa podobá melodickému štýlu
hry.
Bluegrassové banjo sa objavuje o niečo neskôr. Spolu
s už spomenutými novousadlíkmi a malofarmármi, ktorých volali Hillbillies,
vzniká aj ich hudba a 2-prstová technika na 5-strunové banjo, hraná v rôznych
štýloch rovnako ako v rôznych ladeniach banja. Hlavne však technikou dodnes
zachovanou a známou pod názvom Frailing, alebo aj Clawhammer. Okrem 2-prstovej
techniky sa však hrávalo už aj 3-prstovou, no nie celkom takou akú poznáme
dnes. Až Earl Scruggs túto techniku rozvinul, zdokonalil a vďaka svojmu
pôsobeniu u Billa Monroea, ale hlavne spolu s Laster Flattom a Foggy Mountain
Boys, aj spopularizoval. Sám pritom hrával najskôr dvoma prstami, až raz
podvedome pridal tretí. Jeho technika rolov a rozložených akordov dala
základ, typický sound a punc bluegrassu. A možno práve vďaka tomu sa 5-str.
banjo stalo tak populárnym nástrojom a neupadlo do zabudnutia ako mnoho
iných nástrojov v minulosti.
Za túto dobu prešlo banjo aj technicky značným vývojom.
Od pôvodného jednoduchého nástroja so zvieracou kožou po dnešné zložité.
Hlavne požiadavky na zvuk a hlasitosť boli dôvodom úprav a zmien v nástroji.
Od jednoduchého tone-ringu cez komplikované tone-ringy ležiace na spružinkách
po dnešné masívne a zo špeciálnych zliatin odlievané a všelijako tvarované.
Rovnako aj blana je dnes už z plastickej hmoty a tým odolnejšia a trvanlivejšia.
Prelaďovače, mechaniky, snímače a mnohé iné detaily vrátane strún dopĺňajú
celkový výsledok. Každá firma má svoje špeciality a tajnosti, ktoré dovoľujú
vybrať si a zvoliť banjo presne podľa vkusu a nárokov.
No nielen nástroj menil svoju tvár, aj spôsob hry
a ladenie sa rokmi menilo. Okrem trojprstovej Scruggsovej techniky, techniky,
ktorej základ spočíva v hre troma prstami (palec, ukazovák, prostredník)
rozložených akordov do takzvaných rolov (sled najčastejšie 8 tónov nasledujúcich
za sebou) sa používala a používa technika Single-String, ktorej princíp
je podobný spôsobu hry na gitare. Hlavne banjisti Don Reno a Eddie Adcock
sa zaslúžili o jej spopularizovanie spolu s Bela Fleckom, ktorý ju dotiahol
k dokonalosti.
Ďalšou technikou, ktorá má svoje korene v klasickom
banji, a ktorá sa vyvinula až v súčasnosti, je takzvaný Melodik-Style,
či veľmi podobný a občas zameňovaný Chromatik-Style. Oba sú založené na
stupniciach a melodických linkách pričom ako už samotný názov Chromatik
vraví, že sa jedná o chromaticky hrané tóny na rozdiel od melodických tónov
v Melodik-Style. Podobne ako v Single-Stringu sú aj tu všetky tóny melodické
a podstatné na rozdiel od Scruggsovej techniky, kde sú melodické iba niektoré
a doplnené o ďalšie nemelodické.
Najznámejšími protagonistami týchto techník sú Billy
Keith, Alan Munde a Tony Trischka spolu so svojim žiakom Bela Fleckom.
No aj mnoho iných ďalších techník ako napríklad Ragtime-Banjo je známych
a často používaných mnohými banjistami rovnako ako najlepšie znejúce vzájomné
kombinácie štýlov. Tu nemožno nespomenúť mená Benn Eldridge, John Hartford
či človeka, ktorý do Scruggsovej techniky priniesol mnoho nového a vlastne
otvoril dvere experimentátorom, J.D.Crowe a jeho brilantnú neopakovateľnú
hru.
Každý z týchto banjistov má svoj rukopis a je ľahko
identifikovateľný na nahrávkach. Krásne triolky a perfektná kombinácia
melodického štýlu so Scruggsovou technikou charakterizujú Benna Eldridga
od Seldom Scene, ostrý zvuk plný triol, single-stringu a zvláštnej techniky
kombinovanej s gitarovou Addieho Adcoka, dravosť a razantnosť sklzov v
kombinácii až prekvapivou ľahkosťou Tonyho Trischku, mimoriadne razantné
odťahy a prírazy J.D.Crowa spolu s jeho obľubou hry vyhrávok na hrubej
strune D, či až strojová presnosť hry Belu Flecka a mnohých iných.
Ján Bratinka