Béla Fleck - Bluegrass sessions

Werner Bros. 833
FEATURING
Sam Bush - mandolin
Jerry Douglas - dobro
Stuart Duncan - fiddle
Bela Fleck - banjo
Tony Rice - guitar
Mark Schatz - bass fiddle

And special guests
Earl Scruggs - banjo
Vassar Clements - fiddle
John Hartford - lead and bass volka, banjo
Vince Gill, Tim O'Brien, Ricky Scaggs - harmony volkas

1 Blue Mountain Hop, 2 Buffalo Nickel, 3 When Joy Kills Sorrow, 4 Spanish Point,  5 Polka On The Banjo, 6 Clarinet Polka, 7 The Over Grown Waltz, 8 Ode To Earl, 9 Home Sweet Home, 10 Valley Of The Rogue, 11 Plunky's Lament, 12 Maura On A Bicycle, Stout And Molasses, Way Back When, 13 Dark Circles, 14 Old Jellico, Puddle Jumper, Dead Man's Hill,  15 Katmandu, 16 Do You Have Room?, 17 Foggy Mountain Special, 18 Major Honker

    Jedno popoludnie, už som sa chystal vypnúť v práci počítač a konečne sa pobrať domov, mi skôr než som ho stihol umlčať, ešte zapípal a oznámil, že práve dorazil akýsi nový email od nejakého nešťastníka. Tak som ešte len tak nakukol kto ma to teraz ešte z kolegov otravuje, či komu zas nechodí nejaký software a zdržuje ma tak pred už osem hodín očakávanou cestou z práce do vysnívaného domova. No keď som si ho prečítal, aj som zabudol, že chcem ísť domov a vybral som sa pod Michalskú bránu do Bonton Landu. V emaile totiž stálo stručne, ale jasne: "Máte tu toho Flecka čo ste chceli. Prídite si poň".
    Priznám sa, že aj keď Flecka uznávam pre jeho neuveriteľnú hru, nejak nie je práve moja parketa, lebo sa mi občas zdá tak presný, až je sterilný.. No obsadenie tohoto CD ma lákalo. Duncan, Bush, Rice, Douglas, ako hosť Scruggs, Clements, Hartford,  to proste nemôže byť zlé. No po prvom pustení som bol sklamaný a od 7. skladby som to len tak orientačne prebehol, CD odložil do stojana a pustil si radšej niečo iné - osvedčené. No po asi dvoch dňoch som si ho znova pustil a sám som bol prekvapený z toho, že tentokrát som si CD vypočul celé.
    Je to vyslovene session v pravom slova zmysle, no na druhej strane plne v duchu CD ala Drive  či Places. Fleck sa proste nezaprie. Už prvú skladbu Blue Mountain Hop, by ste kľudne mohli náisť aj na hociktorom inom z Fleckových CD. A rovnako ktorúkoľvek inštrumentálku, až na malé výnimky, ktoré sú naopak z celkom iného cesta. Priam šok v dobrom slova zmysle, bola pre mňa Polka On The Banjo. V prvom momente som si myslel, že je to prevzaté z nejakej nahrávký Flatt & Scruggs. Tak ako to zaspieval John Hartford ešte aj s typickým Flattovským falšom dokáže parádne oklamať. No a záver s dychovkou je ozaj bonbónik. Aj hneď nasledujúca skladba Clarinet Polka v duchu klasik banjo a la Frank Bradbury sa tiež nesie v trocha inom duchu.
    Zaujímavou skladbou je napríklad aj asi medley Maura On A Bicycle, Stout And Molasses, Way Back When. a hlavne Do You Have Room?. Tú nebudem ani komentovať. To treba proste počuť. Nazval by som to hovorená skladba.
    Celkový pocit je taký ako u všetkých novo akustických Fleckových CD. Každá skladba má svoju neopakovateľnú atmosféru, a je hraná s neuveriteľnou presnosťou. Tentokrát ale Fleck vsadil viac na pomalšie a náladové skladby než "odvaz". Proste zhasnúť svetlo, len slabé mihotanie sviečky, pohodlná poloha v kresle, sluchátka, nič iba tma, vy a hudba - proste dokonalý relax.
    Musím však priznať, že miestami som mal trocha rozpačitý pocit. Napríklad Scruggsov Home Sweet Home je v celkovom kontexte trocha od veci. 4 či 5 krát zopakované rovnaké sólo s rôznymi Fleckovými harmóniami k Scruggsovej hre (musím ale podotknúť stále brilantnej) ma už po chvíli začalo nudiť.  Ale zas si treba povedať, že veď názov je "BlueGrass Sessions" a pán Scruggs, jeho skladby a hra sú tu skôr ako čestné miesto a prejav zaslúženej úcty než double play s Fleckom..

Čo na záver ? Rozhodne to podľa mňa nie je zlé CD. Ibaže ma zatiaľ nestrhlo ako napríklad Drive hneď po prvom počutí. Ale zas na druhej strane sa často stáva, že práve takéto CD po,čase nadchne a v rebríčku osobnej obľúbenosti vydrží "tak dlho, tak báječne dlho". Čas ukáže. A koniec koncov spravte si názor sami.

Ján Bratinka - 1999