BG Album

Čas letí

      O  bratislavskom BG Albume toho bolo napísané už dosť. Je to jedna z najstarších slovenských kapiel a kapela, ktorá nielen 15 rokov patrila k slovenskej špičke, ale aj značne ovplyvnila slovenský bluegrass ako taký. O jej poslednom CD Čas letí sa však naopak v podstate nenapísalo skoro nič. Možno práve preto, že toto CD vlastne nikdy nebolo oficiálne vydané a malo dosť zaujímavú históriu sprevádzanú smolou od samého svojho začiatku možno spôsobenú číslom 13. - počtom skladieb, ktoré sú na ňom.
    Tá smola vlastne začala už hneď pri ponuke na nahrávanie. V decembri roku 1993 dostala skupina BG Album ponuku od jedného košického vydavateľstva špecializujúceho sa na coutry a bluegrass, na natočenie profilového CD. Nahrávať sa malo začať na jar v roku 1994 v štúdiu v Považskej Bystrici. Všetko sa zdalo byť v poriadku, bol pripravený repertoár a v januári dokonca prišiel návrh na predbežnú zmluvu a presný termín začatia nahrávania. No neprešiel ani mesiac a prišla ďalšia správa od vydavateľa, že termín nahrávania sa z technických príčin presúva na koniec leta. Tie technické príčiny boli, že sa vydavateľ rozhodol že v tomto termíne bude miesto BG Albumu nahrávať bratislavský Fragment. Nemilé prekvapenie, ale akceptovalo sa to.
    Prišlo leto a s ním ďalší posun nahrávania, tentokrát na jeseň 1994, ale podľa vydavateľa už definitívny. Opäť sa však nahrával iný projekt, tentokrát country kazeta Na cestách. A keďže oba tieto projekty boli pre vydavateľa (podľa jeho vlastného vyjadrenia) stratové, tak s finančných dôvodov sa nahrávanie opäť odložilo najprv na zimu a nakoniec na jar nasledujúceho roka. A tak sa všetci v kapele rozhodli, že sa viac nenechajú očividne ťahať za nos a že sa poobhliadnu po inom vydavateľovi už pripraveného CD. Dušan Bachratý oslovil vtedy priamo štúdio v ktorom sa malo nahrávať a zároveň aj vydavateľa PRO ART v Považskej Bystrici s ktorým sa dohodlo, že sa vo februári 1995 začne nahrávať a po nahratí sa zoženie spoluvydavateľ. Predpokladalo sa, že CD najneskôr koncom leta uzrie svetlo sveta. Rozhodlo sa tiež, že sa nahrajú dve verzie. Jedna slovenská pre domáci trh a jedna anglická pre zahraničie, keďže o nahrávky BG Albumu bol v zahraničí počas ich koncertoch značný záujem a rovnako sa ozvalo niekoľko zahraničných rádiostaníc.
    A tak sa aj stalo. Bola uzatvorená zmluva a vo februári sa začalo s nahrávaním. Tu však smola pokračovala. Najskôr náhle ochorenie banjistu a neskôr hlavne niekoľkonásobné zlyhanie nahrávacej techniky viackrát prerušili nahrávanie a vznikol sklz, ktorý sa jednoducho nedal dohnať. Musel sa totiž dodržať termín ukončenia nahrávania, keďže štúdio mala po BG Albume rezervované už iná zostava a tak mixáž prebiehala v značnom strese. No tak či tak všetko dopadlo dobre a vzniklo CD nielen veľmi dobrej úrovne, ale v tej dobe asi aj najlepšie na Slovensku v oblasti bluegrassu čo do úrovne kapely a aj celkového zvuku a mixáže. Samotný PRO ART sa vyjadril, že z bluegrassu to je to najlepšie čo v považsko bystrickom štúdiu zatiaľ vzniklo.
    Zdalo sa že je všetko zažehnané a že CD skutočne uzrie svetlo sveta. Bolo oslovených niekoľko dealerov a predajcov CD na Slovensku v Čechách i zahraniči  a v podstate zabezpečený odbyt oboch verzií. Záujem o vysielanie skladieb z CD-čka bol aj zo strany rozhlasu a nielen na Slovensku. Na každom koncerte sa niekto pýtal kedy už bude konečne CD v predaji.
    Čas však bežal a všetko akosi ostávalo na mŕtvom bode. Žiadna správa od vydavateľa ani zo štúdia, ktoré malo zabezpečiť ešte mastering. A tak spoločnými silami sa celá kapela viac ako rok po nahratí pokúšala zohnať jednak sponzora no hlavne spoluvydavateľa. Žiaľ bez úspechu, aj keď istý záujem a iskrička nádeje tu občas bola. Či už to boli vysoké finančné nároky zo strany štúdia za mastering či neserióznosť vydavateľov až do jesene 1996 kedy sa kapela definitívne rozhodla, že to ďalej nemá zmysel a že je škoda vydávať energiu týmto smerom sa to nepodarilo. Aj keď v roku 1998 sa ozval jeden zástupca práve toho košického vydavateľstva s ktorým to všetko začalo, že sa
presťahoval do USA a že pracuje na tom, aby anglická verzia vyšla v USA. Podľa nepotvrdených správ dokonca tam aj v malom náklade vyšlo, ale tak či tak v  regáli jedného štúdia v Považskej Bystrici leží zaprášená DAD kazeta a doma niekde medzi CD-čkami členov kapely po jednom exemplári vlastnými silami napálené CD ako spomienka. V čase nahrávania asi nik netušil, ako realistický sa stane názov jedného z najlepších slovenských bluegrassových CD (aspoň podľa tých čo ho počuli),  - Čas letí.
 
 
 
 
  1. Neverím blonďavým dievčatám (Why Don't You Tell Me So)  Flatt/J.Žák
  2. Viem čo ťa trápi (Good Woman's Love) Coben/J.Bratinka
  3. Vabank J.Bratinka
  4. Karolína (Carolina Star) Moffat/V.Púček
  5. Vráť sa mi do snov (I Know What It Means To Be Lonesome) Carter/V.Púček
  6. Čas letí (C & O Canal) Starling/J.Bratinka
  7. Tvár zo snov (You Don't Know My Mind) Skinner/V.Púček
  8. Pike County Breakdown R.Jones
  9. Dnes aj zajtra všetko vzdám (Blue Skies And Teardrops) Williams/J.Bratinka
10. Návrat (Caroline AT The Broken Whell Inn) Rushing/McDill/V.Púček
11. Obráť tvár (Look For Me And I'll Be There) Crowell/Lawson/J.Bratinka
12. Daybreak In Dixie B.Napier
13. Mať tak svoj kľúč (Heartless Love) Perry/J.Bratinka
 
Ján Bratinka - banjo, lead - 6, tenor vocal - 1,2,4,9,10,11,12
František Machotka - guitar, lead - 1,2,4,5,7,10,11,13, baritone vocal - 6
Tomáš Merganc - bass, lead - 9, baritone vocal - 1,4,7,10,11,13
Dušan Bachratý - mandolin
Hosť - Henrich Novák - dobro
Špeciálne poďakovanie - Milan Obuch za zapožičanie Gibson RB 3 banja

Nahrávane v štúdiu Pro Art Považská Bystrica 8.-.29.2.1995
Zvuková réžia - Miloš Rojko
Obal - slovenská verzia J.Bratinka, anglická verzia Norbert Seiler
Vydané - ?
 
 

Ján Bratinka - 1999