Kto tam nebol, môže iba ľutovať. Iba tak by som začal
tento pohľad na tento, podľa mňa stále ešte bezkonkurenčný, festival skvelej
hudby. Dobrofest je festival, ktorý má svoje uznávané meno a miesto na
slovenskej scéne už mnoho rokov. A očividne ním neotrasie ani prekrývanie
termínu s inými festivalmi (čo sa žiaľ tento rok stalo). Rovnaké miesto
a zvuk má aj na medzinárodnej svetovej scéne, čo dokazuje záujem svetových
špičiek a muzikantských legiend o tento festival. Má svoje miesto hlavne
preto, že od samého začiatku a vzniku festivalu usporiadatelia vsadili
nie na komerciu či kvantitu, ale na špičkovú kvalitu, pestrosť žánrov a
zároveň možnosť a ponuku dať priestor aj všetkým domácim kapelám
hrajúcim country, bluegrass, ale aj blues či akýkoľvek iný muzikantský
smer, kde sa uplatní dobro či rezofonická gitara.. Skutočne nepoznám kapelu
na Slovensku, ktorá by odmietla ponuku hrať v Trnave na Dobrofeste, a to
sa týka aj kapiel zo zahraničia. Ponuka a záujem zo strany kapiel a muzikantov
hrať v Trnave je tu často väčšia ako časové, priestorové alebo finančné
možnosti Dobrofestu. Len si pripomeňme zopár mien: Peter Rowen, Sally Van
Metter, R. Tut Tailor, Jerry Douglas, Bob Brozman, Blue Highway a mnoho
mnoho ďalších. A inak to nebolo ani tento rok. Pre mňa osobne to bol naviac
zážitok, na ktorý tak skoro nezabudnem, mal som totiž možnosť sa stretnúť
so žijúcimi legendami, s ľuďmi, ktorých hudba sa spája s mojimi bluegrasovými
začiatkami, s ktorými som "bluegrassovo vyrastal". Ale k tomu sa dostanem
neskôr.
Nezanedbateľný je aj divácky záujem. Stretol som
tu množstvo ľudí, fanúšikov i muzikantov nielen zo Slovenska a Čiech, ale
aj z bližšieho či vzdialenejšieho zahraničia a počas týchto niekoľko dní
v trnavských uliaciach, ako som postrehol, znela popri slovenčine a češtine
aj maďarčina, poľština, drvivo angličtina, francúzština, španielčina, nemčina,
ba dokonca aj japončina. A to je, myslím, jasný dôkaz toho, čo som vravel
v úvode.
Festival začal v utorok 29. augusta a končil v nedeľu
3. septembra. Nedalo sa jednoducho vidieť všetko, bolo toho príliš mnoho
a zatiaľ som neprišiel na to, ako sa rozpoltiť, aby som stihol všetko.
Trnava doslova žila od rána do rána kvalitnou hudbou nielen na Trojičnom
námesti, v Synagóge a v DKO Tirnavia, ale aj v možstve klubov a menších
scén dokonca aj v okolí Trnavy. To sa jednoducho nedá stihnúť. Naviac program
bol všade značne vyrovnaný, takže kto chcel blues, šiel napríklad do klubu
Calipso, kto skôr novú akustickú hudbu, tak do synagógy a kto country či
bluegrass, do Domu hudby či k javisku na Trojičnom námestí.. Tých scén
však bolo ďaleko viac.
Oproti tradičným scénam a koncertom tu pribudla jedna
novinka. A to scéna s názvom Slovenská bluegrassová asociácia predstavuje,
kde sa každý deň na komornej scéne nádvoria Domu hudby (kde zároveň predtým
prebiehali rozhovory s hosťami pod názvom Tvárou v tvár), predstavili
najlepšie slovenské bluegrassové skupiny, medzi inými 29 Strings, ASO,
Steam a Blue Land.
Rovnako aj tradičná scéna na Trojičnom námestí ponúkala
maratón od 14.00 do 23.00, kde sa striedala kapela s kapelou za účasti
odhadom tak niečo vyše tisíc divákov.
Zážitkom tiež boli vystúpenia v Synagóge, kde na
mňa najviac zapôsobilo kanadské zoskupenie Zubot & Dawson a ich nová
akustická hudba. Alebo CELTIC SESSION 2000 v tnavskom divadle - írske
a škótske hudobné hudobno-tanečné exhibičné show.
Ale vrcholom bol tradične piatkový hlavný gala večer
- International DOBROFEST - TRNAVA 2000 - Slávnostný koncert
spojený s udelením ceny Dobrofestu v DKO Tirnavia. Fantastický koncert,
ktorý trocha narušil iba "pán zvukár" s aparatúrou odhadom tak v hodnote
2 milióny korún. Asi v duchu "Na čo mi je špičkový plne digitálny CD prehrávač,
keď som hluchý ako poleno". A keď už niekto povie kapelám ako Druhá Tráva,
že sú amatéri, čo nevedia hrať na aparatúru (ako som sa neskôr dozvedel),
niet viac čo k tomu dodať. Ale to je mimo usporiadateľov. Sám som
kedysi organizoval festivaly a viem, že so zvukárom je to často ako s mačkou
vo vreci.
Ale späť k tomu dobrému. Galavečer v beznádejne
vypredanej sále DKO Tirnavia a za účasti STV, ktorá to celé snímala, otvorila
Druhá Tráva, ku ktorej, myslím, niet čo dodať. Profesionálna muzika, profesionálny
výkon. Hneď po nich nastúpilo nemecké bluesové zoskupenie Hootin´
The Blues, pri ktorého vystúpení si bluesoví fajnšmekri iste prišli
na svoje. Slovensko-český Fragment trocha stratil zvukom a možno
aj preto aspoň na mňa pôsobil trocha chladno. Škoda, pretože príchodom
bratov Malinovcov mnohé získal. Prekvapili ma na ňom dve veci. Jednak neuveriteľne
a hlavne nezvyčajne tradičná inštrumentálka od Svaťu Kotasa, a po
prvýkrát som videl Janku Dolákovu nielen ako speváčku, ale aj basistku.
A myslím, že jej predošlé starosti (ako sa mi zdôverila), že sa jej k base
farbou nehodia žiadne šaty, sú bezpredmetné. Bolo to síce pre mňa nezvyčajné,
ale skvelé.
Ďalšie zoskupenie som síce v piatok prepásol, ale
zato som si ich pozrel v sobotu v Synagóge. Bolo to novoakustické kanadské
zoskupenie Zubot & Dawson. Na mňa ich hudba hodne zapôsobila
a iba ľutujem, že som si nezakúpil ich CD. Využívali plnú škálu zvukov
ich nástrojov a ukázali sa ako skvelí inštrumentalisti. Blueland si tradične
prizval ako hosťa dobristu. Tentokrát to bol Al Brinkerhoff z USA. Osobne
ma nadchol hlavne svojim spevom.
Trocha sklamaním pre mňa bol John Crampton (GB).
Dosť monotónna muzika založená často na jednom akorde a jednom rytme, podporovaná
dupaním na dosku v podlahe. Trocha mi to nešlo dohromady s párom skvelých
breakov, čo občas len tak zabrnkal pri uvádzaní ďalšej skladby. Priznám
sa, až ma trocha uspával.
Ale hneď som sa zobudil po ohlásení nasledujúceho
hosťa. Mike Auldridge, Bennett & Gaudreau - (USA). Priznám sa, neviem,
čo o nich napísať, lebo ešte stále som celkom nestrávil tento zážitok.
Osobne som sa cítil ako pred mnohými rokmi, keď som na plzenskej
Porte stál prvýkrát zočivoči Tonymu Trischkovi a Skyline. Mike Auldridge
(dobrista legendárnej Seldom Scene) a Jimmy Gaudreau (okrem iného bývalý
mandolínista od J. D. Crowea a New South) sú žijúce legendy amerického
bluegrassu. Muzikanti, s ktorých muzikou som vyrastal a učil sa, čo to
vlastne ten bluegrass je. A keď zaznelo hneď na úvod Pickaway, priznám
sa, že slzám radosti veľa nechýbalo. To, čo predviedli, bolo jednoducho
skvelé a neopakovateľné. A každý, kto má rád bluegrass, musel byť v siedmom
nebi hlavne na ich sobotňajšom sólo koncerte, ktorý som si jednoducho nemohol
nechať ujsť za žiadnu cenu. Nádherné bluegrassové vokály v duchu Seldom
Scene, Jim and Jessie, Country Gentlemen, neskutočný tenor Jimmyho Gaudreaua,
dobro Mikea Auldridga, človeka, ktorý je považovaný za dobristu s najkrajším
tónom, no a neopakovateľná gitara a spev "pána Bennetta". Doslova klon
Tonyho Ricea aj svojím vzhľadom. Či to už boli skladby z Manzanity, od
Seldom Scene, od Jima a Jessieho, či záverečné niekoľkominútové Nine Pound
Hammer. Hrali proste bluegrass pre fajnšmekrov. Ten pravý, skutočný a nefalšovaný.
Pre mňa to bol koncert nielen roka, ale asi posledných niekoľko rokov.
Neviem, koľko prídavkov bolo v piatok a aj v sobotu. Viem, že ich bolo
veľa a že to bol príliš krátky koncert. Ich vystúpenie pre mňa tentokrát
zatienilo aj záverečné vystúpenie Boba Brozmana už okolo dvoch ráno, za
čo sa mu ospravedlňujem, lebo si jeho a aj jeho muziku nesmierne vážim.
Ale potreboval som to proste stráviť.
Mimochodom - Mike Audridge dostal tento rok cenu
Dopierovcov.
Ján Bratinka