Tohtoročný Dobrofest sa konal v duchu 70. výročia vzniku DOBRA,
respektíve opatentovania tohoto hudobného nástroja firmou Dopyera Brothers.
To, že tento nástroj je pomenovaný podľa prvých dvoch slabík tejto firmy,
už hádam ani netreba vysvetlovať. A to, že sa tento festival rozrástol
do medzinárodných rozmerov a svojou kvalitou predčí hádam všetky slovenské
festivaly potrvrdzuje aj účasť nemalých zahraničných hviezd na ňom.
Dobrofest bol veľkým maratónom hudby, ktorý sa začal v utorok
24. augusta a končil v nedeľu 29. augusta, čo bolo plných šesť dní. Ak
by niekto chcel stihnúť všetko, tak by asi potreboval tri veci: týždeň
dovolenky, rýchle približovadlo a silné nervy na konzumáciu všetkých 180
účinkujúcich a poprípade ešte sa dať chirurgicky rozdeliť. Ja sa priznám,
že svoju dovolenku som už vyčerpal v júly a tak mi nezostalo iné, len sa
orientovať na dva hlavné večery, ktoré boli v piatok a v sobotu v DKO Tirnavia.
V piatok o 19:00 sa (oficiálne) začal koncert International Dobrofest
Trnava 99, ktorý trval do skorých ranných hodín. Ako obyčajne jeho dramaturgia
použila systém "na striedačku", čo znamená, že hudobníci, ktorí hrajú na
dobro vo zvislej polohe sa striedali s tými, ktorí naňho hrajú vo vertikálnej
polohe.
Koncert otváral Lionel Wendling & The Honky Cats z Francúzka.
Bolo pre mňa veľkým prekvapením, že vo Francúzku, v krajine šanzónu sa
vyskytol county hudobník, ktorý je veľmi uznávaným steelgitaristou. Na
úvod nás rozprúdil nefalšovaným country rockom.
Bluesový hudobník Dave Peabody (GB) nebol na Dobrofeste novačikom.
Tentokrát si na festival priviedol svojeho austrálskeho priateľa Gypsy
Dave Smitha, s ktorým tento rok koncertoval po Anglicku a Škotsku. Samozrejme,
bluesmani spustili blues a bluesový fanúšici sa mohli cítiť ako ryby vo
vode. V podobnom duchu sa niesli aj vystúpenia dalších bluesových muzikantov
ako Mike Dowlinga (USA) a Pepe Ahlqvist Delta Blues Quartetu. Mike Dowling
je však známi aj svojou multištýlovou schopnosťou. Okrem bluesu perfektne
zvláda country, bluegrass, jazz a iné. Nemôžem si pomôcť, ale zo všetkých
bluesových vystúpení ma najviac oslovilo vystúpenie Pepe Alhqvist Delta
Blues Quartetu z Fínska. Toto zoskupenie vzniklo vlastne spojením dvoch
učiteľov (Pepe Ahlqvist - ústna harmonika, Jarrka Rissanen - rezofonická
gitara) a ich žiakov (Juha Kartano - úst. harmonika, Jonne Kulluvaara -
rez. gitara). Koncom minulého roka sa spojili tieto duá do jedného kvartetu.
Virtuózna hra obodvoch harmonikárov ma úplne dostala a myslím si, že nielen
mňa.
Z "horizontálnych" dobristov ma najviac prekvapil LeRoy Mack
(LeRoy Mc Nees). Ani nie tak svojou hrou na dobro, hoci na šesťdesiatnika
pôsobil až neuveritelne vitálnym dojmom, ale tým, koho si vybral za svoju
súprievodnú kapelu. Na moje milé prekvapenie si vybral trnavsko-hlohovecký
Blueland a môžem zodpovedne povedať, že chlapci odpálili nefalšovaný bluegrass
známi z čias Flatt and Scruggsa. Keby ich človek nevidel, tak by nepovedal,
že sú to slováci. Aj to svedčí o tom, že na Slovensku pôsobia veľmi kvalitné
bluegrassové kapely.
Ďalším americkým dobristom, ktorý sa neobťažoval priviesť si
so sebou nejakých muzikantov, ale siahol po skvelých hudobníkoch do blízkych
Čiech bol Roger Williams. Tento dobrista malý vzrastom, ale veľký svojou
hrou vychrlil na obecenstvo sériu novoakustických skladieb, ktoré na mňa
veľmi silne zapôsobili.
Z Nemecka na Dobrofest zabrúsila skupina Shady Mix so speváčkou
Wil Maringovou. Toto americko - nemecké združenie, ktoré v rokoch 1997
a 1998 získalo cenu Skupina roka. Speváčka Wil Maringová je aj veľmi dobrou
textárkou, čo aj dokázala na ich vystúpení, na ktorom hrali prevažne skladby
napísané jej perom. Skupina hrala progresívny bluegrass, ktorého obraz
veľmi dobre dotváral Maringovej hlas.
Ďalšou z bluegrassových kapiel bol slovenský Fragment. Čo dodať
k ich vystúpeniu. Až na malé problémi zo zvukom to bolo vystupenie, aké
som mohol čakať od týchto profesionalných muzikantov. Väčšina skladieb,
ktoré hrali, bola z ich nového CD "One of These Days", ktoré som si tam
samozrejme kúpil a doporučujem to aj vám. Perličkou je, že vminulosti si
skupina musela vybojovať svoju cestu za "veľkú mláku" a teraz tam boli
pozvaní práve na základe tohoto CD.
V sobotu sa ako predskokan predstavil Allan Mikušek so svojím
AM Bandom. Allan opäť raz potvrdil, že je číslo jedna na poli slovenskej
country music. Ako sám povedal, po dlhom čase mu Dobrofest dal možnosť
vystúpiť na domácej pôde. Jediná vec, ktorá mi trochu vadila bola, že jeho
texty sú momentálne skôr zamerané na šestnástky. Hudba bola však výborná
a hlavne živá.
Na záver som si nechal hviezdu obidvoch večerov Jerry Douglasa.
Jerry si po Bob Brozmanovi, Petrovi Szabadošovi, Tut Taylorovi, Curtis
Burchovi a Rob Ickesovi v tomto roku odniesol Cenu Johna Dopyeru. Jerry
už na Dobrofeste vystupoval v roku 1996 a to s Peterom Rowanom. Tentokrát
prišiel na Dobrofest v sprievode Bryana Suttona, gitaristu zo sprievodnej
skupiny Ricky Skaggsa Kentucky Thunder a hráčom na ceruzku (elektrický
kontrabas) Byron Houseom, štúdiovým a koncertným hračom, ktorý na pódiach
hral pre také hviezdy ako sú Emmylou Harris či Dolly Parton. Ich vystúpenie
bolo naozaj lahôdkou pre uši aj oči. Majstrovstvo všetkých troch potvrdila
aj situácia, Bryan Sutton roztrhol strunu a musel si ju ísť vymeniť do
zákulisia. Jerry a Byron medzi tým ohurovali svojimi improvizáciami a po
Bryanovom návrate pokračovali akoby sa nič nestalo. Bryan dokonca jednu
chvíľu zožínal väčší aplaus ako samotný Jerry, keď v megarýchlostnej inštrumentálke
hral svoje sóla s perfektonou presnosťou a čistotou. Jedna vec je jasná.
Verím, že Jerry nebol na trnavskom pódiu posledný krát. Myslím, že na neho
zabôsobilo, keď ho celé publikum vyprevádzalo z pódia potleskom v stoje,
čo aj bolo hodné toho, čo týto traja predviedli.
Záverom by som chcel len vysloviť želanie, aby sa Dobrofest rozrastal
ešte do väčších rozmerov, čo sa týka kvality a aby aj naďalej na tento
festival prijímali pozvanie hviezdy Douglasovho kalibru.
Branislav "Bigfoot" Zvolenský.