Je štvrtok 24. mája, krátko pred jedenástou hodinou večer a zvoní telefón.
"Budeme asi meškať tak trištvrte hodinu" - odkazuje Barbora mobilom. Adrian
počúva CD, čo pred nedávnom vydala Slovenská bluegrassová asociácia a ja
už asi dve hodiny zbalený z balkóna vykúkam červený Ford Tranzit, v ktorom
sa budeme viesť do holandského Voorthuizenu na prestížny medzinárodný bluegrassový
festival EWOB 2001, kde bude asi 50 kapiel z celej Európy i zámoria.
Ono
to všetko začalo o nejaký ten piatok skôr odoslaním prihlášky a demo CD
usporiadateľom. Potom dlhé čakanie a následné všeobecné potešenie, keď
v januári prišiel dlho očakávaný email, v ktorom nám z Holandska oznámili,
že sme jednou z troch slovenských vybratých kapiel. A tak sa začali nekonečné
debaty o skladbách, čo tam budeme hrať, skúšky a vybavovanie. A neskôr
neskutočné problémy so zabezpečením dopravy a aj uspokojivého nocľahu.
Pretelefonovaný majland a veľa nechýbalo a nepôjdeme nikam, nejedenkrát
to už bolo na vážkách. Ale všetko sa prežilo, stres sa stratil, všetko
sa zariadilo a zabezpečilo a krátko pred polnocou sme vyrazili z rakúskeho
Bergu. Pred nami viac ako 1200 km a tak sa väčšina v aute ukladá k spánku,
zatiaľ čo náš šofér sa spoľahlivo stará o naše bezpečie.
3 hodiny ráno a prvá zastávka ešte v Rakúsku. Nie celkom prebudený
Adrian sa pýta - "Už sme v Holandsku?". Všeobecný smiech a pokračuje sa
ďalej. 5 hodín ráno a objavujú sa prvé príznaky cesty. Skoro nik si nevie
nájsť dobrú polohu, aby ho niečo nebolelo, netlačilo, dali sa aspoň trocha
natiahnúť nohy, či mu nepadala hlava kdesi medzi sedadlá. Dve hodiny nato
dlhšia nútená zastávka na nemeckej benzínovej pumpe. Začína sa hlásiť hlad
a tiež nebezpečný mikrospánok. Takže natankovať, navštíviť všetky obvykle
ráno navštevované priestory a načať zásoby turistickými raňajkami. Všade
okolo čisto, úctiví
ľudia, človeku je priam blbé len tak odhodiť na zem špak. Očividne už nie
sme na Slovensku.
Za volant sadá Barbora, strieda nášho dosť unaveného šoféra a zároveň
si skúša nemecké diaľnice. Musím priznať, že jej to ide nad všetky očakávania
dobre, napriek tomu, že ostatku opäť klesajú hlavy do neprirodzených záklonov
a predklonov a je teda o krátku chvíľu jediným človekom čo je relatívne
bdelý. Jej volanie -"Hej buďte niekto so mnou hore, lebo zaspím."- nik
nepočuje. Nik nevníma už ani doslova revajúce autorádio.
11 hodín dopoludnia a holandské hranice na dosah. Aspoň podľa automapy.
V skutočnosti sú kdesi ešte v strašnej diaľke. Sledujeme každú tabuľu 95
km, 90 km, 84 km, nemá to konca. Až okolo obeda niekto zavolá -"Aha, holandský
mlyn!". No väčšina ostatných ani nevníma a hromží nad nekonečnou cestou.
Až teraz si vážime malé Slovensko, kde sa za koncertom cestuje tak najviac
4 hodiny.
A konečne hranica. Samozrejme ani noha na nej. Žiaden colník, prázdno.
Veď sme v Európskej únii. Tých posledných 60 km je však ale asi najhorších.
Keď potom okolo pol tretej odbočujeme z diaľnice do Voorthuizenu, každý
už iba čaká, kým dokonale pokrčený konečne vypadne z toho prekliateho auta.
Za sebou 1260 km a skoro 15 hodín cesty po nemeckých diaľniciach, plných
kamiónov a ktoré su mimochodom na moje prekvapenie samá diera. Neviem ani
presne identifikovať, ktorá časť tela ma bolí. Ono bolí totiž celé a mám
pocit, že chodím nejak neprirodzene vykrútený doľava.
Konečne
sme našli areál kde sa hrá. Pri vchode skúšame najskôr nemčinu, potom angličtinu.
O.K., všetko jasné. A hneď vedľa vchodu session. Hrajú tam nejakí Francúzi,
ktorých ani nevnímam, rovnako ako ďalšiu zostavu s dulcimerom vo vestibule
oproti prezentácii. Jediné po čom túžim je vybaviť čo najskôr prezentáciu,
cesťák, ísť na penzión, dobre sa osprchovať a aspoň desať minút stráviť
vo vodorovnej polohe.
Večer z penziónu odchádzajú celkom noví ľudia. Prezeráme si krásne
mestečko, v ktorom vládnu bicykle, upravené štýlové domčeky (nikde žiaden
plot - tu sa asi nekradne), kadejakí záhradní trpazlíci a zvieratká a na
uliciach v tieto dni aj potulujúci sa či hrajúci muzikanti. Občas si pripadám
ako v Kopidlne v Čechách a nie ako v Holandsku. Tu stretávame Petra Brandejsa
s kapelou, tam Monogram, za rohom Fifty Fingers, vo vestibule Honzu Macáka
a nakoniec aj Braňa z 29 Strings a Baja z Tomaš Peško Bandu. Vonku krátko
nato Grasslanďákov, čo práve dorazili skratkou cez Belgicko. No i mnoho
priateľov zo zahraničia. Dennisa zo Spruce Pine, výrazného dvojmetrového
holandského mandolínistu Erika Hoogstada, ktorého mnohí poznajú z Kopidlna
ešte za totality a pri aute olovrantujúceho Helmuta s Katou z rakúskeho
Nuggetu. Stále niekoho zdravím a podávam komusi ruky. Občas ani neviem
komu. Človek ani nevie čo skôr. Či pokecať, či si prisadnúť k nejakej sessionujúcej
pozliepanej medzinárodnej zostave (hralo sa skutočne všade pod každým stromom),
alebo ísť dnu do sálu a počúvať kapelu "On Stage" ako hlásal televízor
pred vchodom. A tak sa pochopiteľne všetko nestíha.
Musím
ale priznať, že som si to predstavoval trocha väčšie. Podľa reklamy a obsiahlej
korešpondencie, čo sa EWOBU venovala, som to odhadoval na amfiteáter či
obrovskú sálu s tak 3000 - 5000 divákmi, ďaleko väčšie ako Banjo Jamboree
v Kopidlne. Sála s kapacitou tak 200 - 400 ľudí ma trocha zaskočila. Ale
angličtina a hlavne skvelý zvuk jasne nasvedčoval tomu, že nie sme na Slovensku.
Aj tak by som to ale prirovnal tak k Hornej Porube, ibaže trvajúcej 3 dni,
s medzinárodnou účasťou a malým pivom v prepočte za 140- Sk (mimochodom
dosť desným aj pre nepivára ako som ja).
Veľa som toho nevidel, lebo som sa potuloval kde kade po sessionujúcich
zostavách a kecal s kadekým. Často s ľudmi, ktorých som už viac ako rok
nevidel. Do sály som vošiel práve v čase, keď bola Honzovi Macákovi odovzdaná
čestná cena za zásluhy. Honza je človek, čo začal s bluegrassovým festivalom
ďaleko skôr než Holanďania, v českom Kopidlne. Kto by nepoznal Banjo-Jamboree?
Roky pripravoval a organizoval asi najväčší európsky bluegrassový festival
a ako sám z javiska povedal, doma sa mu takého ocenenia asi ťažko dostane.
Na
pekne upravenom javisku sa potom striedala kapela za kapelou, každá niečím
svojská a v drvivej prevahe hrajúca tradičný, alebo aspoň tradičnejší bluegrass.
Vôbec v Európe sa hrá prevažne tradičný bluegrass. Dokonca aj v Čechách.
Asi jedine na Slovensku prevažuje zatiaľ experimentovanie a modernejšie
smery. Zrejme to chce ešte dozrieť, lebo presne takéto experimentovanie
bolo typické kedysi aj pre českú scénu. A to nevravím o profesionalite
na javisku a o schopnosti vedieť svoju muziku na javisku aj predať. Takou
slabou útechou môže byť to, že v tom trocha zaostávajú aj niektoré české
kapely, nezávisle od svojeho inštrumentálneho výkonu.
Na javisku je Nugget a hrá svoj posledný prídavok. Pomaly sa končí
piatkový koncert. Kdesi v diaľke sa rovnako pomaly rysuje konečne posteľ.
Tá vodorovná, rovná, netrasúca sa pri každej diere na ceste, mäkká s paplónikom
a ozajstným vankúšom miesto operadla sedadla v aute, ten balzám na ubolené
chrbty, kosti a asi všetky svaly na tele. Únava bola silnejšia ako chuť
pridať sa a pokračovať sessionovaním, ktoré sa konalo asi pod každým stromom,
podľa správ až do rána.
Je krásne slnečné sobotné ráno, čas rannej toalety, skvelých teplých
raňajok v penzióne a aj trocha času sa ešte poflákať po mestečku. Kde tu
niečo kúpiť a neprísť domov s prázdnymi rukami. Niekto nejakú pohľadnicu
s typickým holandským mlynom, hlinenú sošku pre svoju polovičku, niekto
skvelý holandský syr, či nejakú maškrtu pre svoje deti, tí praktickejší
formu na tortu.
A
potom sa už prezliecť do kostýmov a pripraviť za javiskom na svoje "On
Stage". Trocha nervozity sa snaží každý v sebe potlačiť, niekto možno aj
trému a očakávanie ako našu muziku budú brať v Holandsku, kde sa predsa
len hrá väčšinou niečo tradičnejšie ako bluegrass v duchu Skyline.
Stojíme za javiskom, nervozita - aj keď si to nik neprizná - očividne
rastie a tu zaznie od speakera -"Please, on stage Steam from Slovakia".
Pod nohami znervozňujú káble od mikrofónov, reflektory pražia do krku,
ruky sa potia od neznesiteľného tepla, v sále ticho očakávajúce prvé tóny,
vzadu vidím Helmuta s Katou, čo sa na nás prišli pozrieť, z pravej strany
zaznie -"Bože ako je ten text prvej slohy?", ale to všetko spadne s prvým
tónom úvodnej skladby. Skvelý zvuk, nič nepíska, všetko počuť, nie ako
na niektorých "super" slovenských akciách. A hlavne skvelé publikum, čo
perfektne reagovalo. Trocha nás iba zaskočil ten roj blýskajúcich fotoaparátov
počas prvých dvoch skladieb. Ale ten mala zrejme skoro každá kapela. Posledná
skladba, pohľad na hodinky, čo vravel, že sme si to dobre rozvrhli a vtesnali
sa s našimi 8-minútovkami do maximálne 25 minút hrania. Tých 25 minút mali
všetky kapely a je trocha škoda, že človek cestuje 1200 km kvôli 25 minutám
hrania. Ale také sú pravidlá.
A za dverami z javiska už nejakí záujemci o CD a kontakty. Škoda, že
som ich nevzal viac. "Aďo, poď sem, ja mu houby rozumiem!". "Aha,
chce nás na šnúru do Francie a Belgicka. Prečo nie?". Potom nejaká výmena
vizitiek a mnohé podobné, tak ako to už proste na podobných festivaloch
býva. Ešte nejaké zapózovanie pre fotografa a rýchlo niečo vypiť na dokonale
vyschnuté hrdlo, možno aj jednu cigaretu a hor sa do víru skvelej atmosféry.
Tá
atmosféra ma skutočne prekvapila a nie je jednoduché ju opísať slovami.
Prekvapila ma hlavne tým, že tu skutočne spadli všetky jazykové i úrovňové
bariéry. Tu hral a spieval asi každý s každým bez ohľadu na vek, pohlavie
i farbu pleti. Vo vestibule sedela napríklad skupinka s vekovým priemerom
tak okolo 70 rokov a hrala bluegrass ostošesť. Vonku za budovou si len
tak pre seba fidlikali traja fiddleri, desať metrov vedľa zas nejaká pozliepaná
zostava z Anglicka a Francie hrala Grismana, kúsok ďalej zas skupinka Holanďanov,
pred vchodom zneli skladby z Manzanity v podaní dvojice ani neviem odkiaľ
a za rohom na parkovisku to prášil Grassland. A tak v podstate nebolo miesto,
kde by niekto s niekým nehral. Chvíľu s tým, potom s tamtým.
V jednej z miestností zároveň bežali workshopy na banjo, fiddle, mandolínu
či gitaru a vo vedľajšej miestnosti vedľa baru bola predajná výstavka hudobných
nástrojov, ktoré si každý mohol ľubovoľne vyskúšať či priam kúpiť pri dostatočnej
solventnosti. Rovnako ako hromada škôl, prstíkov, trsátok, kobyliek, strún,
kapodastrov, videí a CD. Tu sa asi zišla aj najvytrvalejšia session skupina,
v ktorej dominovali členovia Steamu za výdatnej podpory Baja z Tomaš Peško
Bandu, basistu z holandského Spruce
Pine, mandolínistu z Kolumbie (kto by povedal, že sa tam hrá bluegrass),
Helmuta z rakúskeho Nuggetu a mnoho ďalších muzikantov, ktorých som nepoznal.
Kúsok vedľa zas náruživo debatovala naša Barborka s Katou Mitteregger z
Nuggetu, oproti si niekto skúšal Santa Cruz Martin gitaru či nejaké banjo,
ďalši sa hrabal v hromade CD či iba tak postával pri hrajúcej skupinke.
Najviac na mňa zapôsobil asi originál nefalšovaný Američan čierny ako uhoľ,
čo podľa paličky a žobradla práve dotrampoval nejakým nákladným vlakom
krížom cez celé USA až dorazil sem do Holandska, aby si tu zaspieval zopár
piesní. Musím podotknúť, že skvele. Hold v Amerike asi spieva každý. Proste
to tu celé žilo muzikou a priznám sa, že takúto atmosféru som už dávno
nezažil. Je ťažké to všetko opísať. A zrejme to potrebuje aj istý
časový odstup, ale hádam sa mi to aspoň trocha podarilo.
Aj mi bolo ľúto, keď sme večer okolo deviatej vyrážali zase na tú strašnú
cestu. Ale mal som vo fotoaparáte do posledného obrázku vyfotený film a
ten mi bude iste peknou spomienkou. A ktovie či o rok nie zas? Čosi sa
už pošuškávalo.
JaBr.