Kde ste sponzori ?


      Ako aktívny muzikant a usporiadateľ chodím s kapelou často hrávať na rôzne festivaly či koncerty ako také. Hrávame na Slovensku, v Čechách i inom zahraničí. A tu ma už dlhšie  zaráža jedna skutočnosť týkajúca sa hudby country a bluegrassu na Slovensku. Je to reklama a sponzorstvo. Nejedná sa teraz o Zvonky, aj keď by takéto sponzorstvo hodne Zvonkom pomohlo, ale jedná sa o kapely a koncerty ako také.
      Ak chodievate do Čiech na hociktorý festival, iste ste si všimli, že javisko je polepené množstvom reklám a lóg firiem, ktoré svojím sponzorstvom jednak pomohli akcii a zároveň si tak urobili reklamu. Len vďaka reklame sú Amistar, Country Home, Venkov či podobné firmy ktoré svojou náplňou, či už predajom strún, kapodastrov, alebo CD na tom tak dobre ako sú. Len vďaka reklame sú výrobcovia a predajcovia nástrojov ako Rosťa Čapek, Prúcha, Janiš, Furch na tom tak dobre ako sú. Ich loga vidno na každom festivale, na každom koncerte. Nie je festival na ktorom by svoje výrobky neponúkali vo svojich stánkoch. A teraz poďme na Slovensko - čo vidno na Slovensku ? Ktorý predajca či výrobca sponzoruje, alebo vystavuje napríklad na Country festivale v Bratislave, v Handlovej na Country Trhu, Stupavskom Širáku či Country Rodeu. Úmyselne spomínam tie najväčie podujatia na Slovensku diváckou účasťou porovnateľné s Banjo Jamboree, Dostavníkom a podobne v Čechách. Viem z  prvej ruky a vlastnej skúsenosti ako sa sponzoruje a ako mazaní sú niektorí podnikatelia a ako neskúsení mnohí usporiadatelia. Viem o nemenovanom denníku ktorý pred niekoľkými rokmi „sponzoroval" bratislavský Country festival tak že o ňom uverejnil správu o konaní a za to požadoval reklamu na celú stranu bulletina a logo na javisku. Podobne jedna rozhlasová stanica za to že odvysiela šot o konaní festivalu už je „sponzorom". Šikovne, tak aby to nič nestálo a bola reklama za niečo čo by malo byť samozrejmé.
      Viem asi o siedmich firmách, ktoré sa zaoberajú distribúciou CD buď celkom, alebo čiastočne, country hudbou. Viem o rozhlasových staniciach, ktoré sa špecializujú na country hudbu, viem o obchodoch - firmách, ktoré predávajú akustické hudobné nástroje, struny, kapodastre a všetko čo muzikanti potrebujú, viem o vydavateľstvách a v neposlednom rade o viacerých výrobcoch aj gitár a banji tu na Slovensku. Spýtam sa takto - viete o nich aj Vy ? Vedia o nich muzikanti ? Prečo si mnohí muzikanti ešte stále chodia kupovať struny do Čiech, keď tie isté a dokonca lacnešie dostanú aj tu ? Prečo si kupovať banjo v Čechách keď si napríklad v jednej bratislavskej firme môžem objednať originál Gibsona ? Prečo sa CD dovážajú výlučne, alebo väčšinou z Čiech, aj keď tu je to trocha zložitejšie ? A teraz sa na to pozrime z druhej strany. Prečo je problémom číslo jeden každej akcie z finančných dôvodov nemôcť pozvať špičku alebo aspoň zaujímavého hosťa zo zahraničia ? Prečo napríklad Linn Moris, Billy Keith  mohli hrať v Čechách a tu nie? Prečo tu nemohol hrať Doyle Lawson ? Boužiaľ často sa stáva, že z toho istého dôvodu nemôžu hrať ani domáce profesionálne kapely, ktoré tvoria práve slovenskú špičku. U tých zahraničných beriem do úvahy aj zlyhanie organizátorov, ale to je iná kapitola. V prvom rade však práve to sponzorstvo, ktoré by tomu pomohlo.
 Tento rok nebude mimo iného Country Trh v Handlovej. Viete prečo ? Proste nie sú peniaze.
      Keď som vydával svoju školu ale aj Zvonky obehol som mnoho potencionálnych sponzorov. Na moje prekvapenie každý by reklamu prijal ale zadarmo. Taký šikovný som aj ja. Stretol som sa dokonca s výrokom jedného výrobcu, citujem: „ja nechcem mať reklamu, musel by som rožširovať firmu keby sa mi zvýšil počet zákazok". To mne osobne vyrazilo dych. Nie je predsa cieľom každého podnikatela mať čo najväčší obrat a zisk ? Vybudovať zo svojej dielničky či obchodíka solídnú firmu ? Nie je to podstata trhového a konkurenčného zmýšľania ? Prečo napríklad gitarista Mišo Vavro dostal do daru gitaru od Frantu Furcha a za to mu na každom koncerte robí reklamu ? Prečo sa nenašiel nik podobný na Slovensku. Možno na Slovensku  nik nedokáže vyrobiť dobrú gitaru.Alebo nikto ani dobré gitary nepredáva ? Aspoň to tak vyzerá. A pokiaľ si slovenskí podnikatelia nevstúpia do svedomia aj to tak vyzerať bude. Nie je šanca programovým zložením sa vyrovnať českým akciám. A žiaľbohu to asi aj tak zostane.
      Nechápem iba jedno. Kto by mal vlastne skôr sponzorovať napríklad Stupavský širák , alebo mať svoju reklamu trebars aj vo Zvonkoch ak nie predajca akustických nástrojov, výrobca či obchod s CD a hudobninami. Zvonky by mali kvalitnejšiu tlač, na festivaloch by mohli hrať špičkové kapely za slušný honorár, mnohí by sa dozvedeli o firme, kde si to alebo ono môžu kúpiť a  firma by  bohatla. Zatiaľ však bohatnú iba bufety s párkami.

Ján Bratinka - Zvonky 1996