Ako aktívny
muzikant a usporiadateľ chodím s kapelou často hrávať na rôzne festivaly
či koncerty ako také. Hrávame na Slovensku, v Čechách i inom zahraničí.
A tu ma už dlhšie zaráža jedna skutočnosť týkajúca sa hudby country
a bluegrassu na Slovensku. Je to reklama a sponzorstvo. Nejedná sa teraz
o Zvonky, aj keď by takéto sponzorstvo hodne Zvonkom pomohlo, ale jedná
sa o kapely a koncerty ako také.
Ak chodievate do Čiech na hociktorý
festival, iste ste si všimli, že javisko je polepené množstvom reklám a
lóg firiem, ktoré svojím sponzorstvom jednak pomohli akcii a zároveň si
tak urobili reklamu. Len vďaka reklame sú Amistar, Country Home, Venkov
či podobné firmy ktoré svojou náplňou, či už predajom strún, kapodastrov,
alebo CD na tom tak dobre ako sú. Len vďaka reklame sú výrobcovia a predajcovia
nástrojov ako Rosťa Čapek, Prúcha, Janiš, Furch na tom tak dobre ako sú.
Ich loga vidno na každom festivale, na každom koncerte. Nie je festival
na ktorom by svoje výrobky neponúkali vo svojich stánkoch. A teraz poďme
na Slovensko - čo vidno na Slovensku ? Ktorý predajca či výrobca sponzoruje,
alebo vystavuje napríklad na Country festivale v Bratislave, v Handlovej
na Country Trhu, Stupavskom Širáku či Country Rodeu. Úmyselne spomínam
tie najväčie podujatia na Slovensku diváckou účasťou porovnateľné s Banjo
Jamboree, Dostavníkom a podobne v Čechách. Viem z prvej ruky a vlastnej
skúsenosti ako sa sponzoruje a ako mazaní sú niektorí podnikatelia a ako
neskúsení mnohí usporiadatelia. Viem o nemenovanom denníku ktorý pred niekoľkými
rokmi „sponzoroval" bratislavský Country festival tak že o ňom uverejnil
správu o konaní a za to požadoval reklamu na celú stranu bulletina a logo
na javisku. Podobne jedna rozhlasová stanica za to že odvysiela šot o konaní
festivalu už je „sponzorom". Šikovne, tak aby to nič nestálo a bola reklama
za niečo čo by malo byť samozrejmé.
Viem asi o siedmich firmách, ktoré sa
zaoberajú distribúciou CD buď celkom, alebo čiastočne, country hudbou.
Viem o rozhlasových staniciach, ktoré sa špecializujú na country hudbu,
viem o obchodoch - firmách, ktoré predávajú akustické hudobné nástroje,
struny, kapodastre a všetko čo muzikanti potrebujú, viem o vydavateľstvách
a v neposlednom rade o viacerých výrobcoch aj gitár a banji tu na Slovensku.
Spýtam sa takto - viete o nich aj Vy ? Vedia o nich muzikanti ? Prečo si
mnohí muzikanti ešte stále chodia kupovať struny do Čiech, keď tie isté
a dokonca lacnešie dostanú aj tu ? Prečo si kupovať banjo v Čechách keď
si napríklad v jednej bratislavskej firme môžem objednať originál Gibsona
? Prečo sa CD dovážajú výlučne, alebo väčšinou z Čiech, aj keď tu je to
trocha zložitejšie ? A teraz sa na to pozrime z druhej strany. Prečo je
problémom číslo jeden každej akcie z finančných dôvodov nemôcť pozvať špičku
alebo aspoň zaujímavého hosťa zo zahraničia ? Prečo napríklad Linn Moris,
Billy Keith mohli hrať v Čechách a tu nie? Prečo tu nemohol hrať
Doyle Lawson ? Boužiaľ často sa stáva, že z toho istého dôvodu nemôžu hrať
ani domáce profesionálne kapely, ktoré tvoria práve slovenskú špičku. U
tých zahraničných beriem do úvahy aj zlyhanie organizátorov, ale to je
iná kapitola. V prvom rade však práve to sponzorstvo, ktoré by tomu pomohlo.
Tento rok nebude mimo iného Country Trh v Handlovej. Viete prečo
? Proste nie sú peniaze.
Keď som vydával svoju školu ale aj Zvonky
obehol som mnoho potencionálnych sponzorov. Na moje prekvapenie každý by
reklamu prijal ale zadarmo. Taký šikovný som aj ja. Stretol som sa dokonca
s výrokom jedného výrobcu, citujem: „ja nechcem mať reklamu, musel by som
rožširovať firmu keby sa mi zvýšil počet zákazok". To mne osobne vyrazilo
dych. Nie je predsa cieľom každého podnikatela mať čo najväčší obrat a
zisk ? Vybudovať zo svojej dielničky či obchodíka solídnú firmu ? Nie je
to podstata trhového a konkurenčného zmýšľania ? Prečo napríklad gitarista
Mišo Vavro dostal do daru gitaru od Frantu Furcha a za to mu na každom
koncerte robí reklamu ? Prečo sa nenašiel nik podobný na Slovensku. Možno
na Slovensku nik nedokáže vyrobiť dobrú gitaru.Alebo nikto ani dobré
gitary nepredáva ? Aspoň to tak vyzerá. A pokiaľ si slovenskí podnikatelia
nevstúpia do svedomia aj to tak vyzerať bude. Nie je šanca programovým
zložením sa vyrovnať českým akciám. A žiaľbohu to asi aj tak zostane.
Nechápem iba jedno. Kto by mal vlastne
skôr sponzorovať napríklad Stupavský širák , alebo mať svoju reklamu trebars
aj vo Zvonkoch ak nie predajca akustických nástrojov, výrobca či obchod
s CD a hudobninami. Zvonky by mali kvalitnejšiu tlač, na festivaloch by
mohli hrať špičkové kapely za slušný honorár, mnohí by sa dozvedeli o firme,
kde si to alebo ono môžu kúpiť a firma by bohatla. Zatiaľ však
bohatnú iba bufety s párkami.
Ján Bratinka - Zvonky 1996