Peter Rowan Peter  
Rowan

     Keď  mi  na  festivale  Country  Trh  na  Remate Peťo Gašpar povedal, že do Bratislavy príde Peter Rowan, úprimne povedané som tomu  najskôr neveril.  Je to  totiž jedna  zo špičiek amerického bluegrassu a tých  špičiek za posledné roky na  rozdiel od Čiech, bolo na Slovensku,  až na malé výnimky pramálo.  Okrem toho je to muzikant,  ktorého do  značnej  miery  obdivujem jednak  pre jeho štýl, a jednak pre jeho všestrannosť. Ako Irena Přibylová vo "FC" o ňom napísala:  "je to renezanční  človek, kozmopolita, umelecky nadaný, všestranný, volný a nespútaný, žijúci naplno". Iste to má spojitosť s dátumom a miestom jeho narodenia.
     Narodil  sa  4.júla  1942  nedaľeko  Bostonu,  kde kedysi žil Thoreau, Emerson  a Longfellow a ako  desaťročný už mal prečítané všetky ích  knižky a možno práve toto prostredie malo svoj podiel na jeho ďalšej ceste.
 A keďže v  päťdesiatych rokoch vládol rockenroll Elvisa  Presleyho,  čo  iné  ako   rockenroll aj  mohla  hrať  jeho prvá stredoškolská kapela. kapela.
 Ako väčina muzikantov už po krátkom čase zanechal štúdium na univerzite,  na ktorú  mu jednoducho nezostal čas.  Radšej chodil počúvať Dona  Stovera a hral na chodníku s Joan Baez. Hrával  v rôznych new yorských zapadákoch a kluboch  až kým v roku 1964 tak trocha  vďaka Billovi  Keithovi nastupuje  k  Bill Monroeovi  ako gitarista  a  spevák Práve  k  tomu Monroeovi, ktorý odchoval prakticky celú špičku amerického bluegrassu.
 U  Monroa hral  dva roky spolu s banjistom Bill  Keithom a huslistom Richardom  Greenom.  Rowan  mal vtedy  iba 22 rokov a historicky to bola vraj druhá najlepšia  zostava Bluegrass Boys. Hral s ním v Grand Ole Opry, na prvých univerzitnýchvystúpeniach a prvom bluegrassovom festivale. Napísal s ním "Walls Of Time", no do  štúdia sa  dostal až   po dvoch rokoch na  platňu "Bluegrass Time" s jedinou pesničkou "Midnight on the Stormy Deep".
 Rowanov vývoj  značne okrem bluegrassu  ovplyvnilo aj hnutie hippies,  ktorého  vrchol  bol práve koncom šesdesiatych rokov. Práve v tom  čase sa  stretol s mandolinistom Davidom Grissmanom a spolu s Greenom a banjistom Herbertom Pedersonom vzniká skupina "Earth Opera".  Psychodelický rock, lennonovské vokály, mierotvorné texty a dva albumy "Earth  Opera" - 1968 a "The Great American Eagle Tragedy" - 1969.
Po  rozpade s  Greenom  a Larry Atamanuikom  vytvára ďalšiu skupinu  "Sea Train"  ktorá bola porovnávaná recenziou  s Doors.
Peter Rowan v bratislavskom PKOBola  to  rocková  skupina  a väčšinu repertoáru  napísal Rowan. Existovala dva roky a obe  platne nahrala v Londýne u produkčného Beatles Georga Martina.
 Rowan  sa  opäť  vracia   do Kalifornie  a  ku  Grissmanovi a s  príležitostnou   kapelou  hrával  po kluboch  až  k   dnes legendárnemu vystúpeniu ako  predkapela Billa Monroa, ktorý  pre pokazenýautobus vôbec nehral a predkapela zahrala celý koncert. Výsledkom bolo  natáčanie albumu a  vznik legendárnej skupiny "Muleskinner" spolu  s  Davidom Grissmanom, Billom Keithom, John Kahnom, Johnom Guerinom  a Richardom Greenom. O pol  roka nato nahrávajú ďalší, rovnako úspešný album. Bola to podľa recenzií jedna z najlegendárnejších zostáv a Petera Rowana stále viac a viac priťahuje akustická hudba.
 Od tohto obdobia Peter Rowan pracuje na množstve projektov. Jednak vlastných sólových, či  s množstvom špičkových muzikantov, ako Jerry Douglas, Roy Huskey, Stuart Duncan, Alan O´Bryant , Allison Kraus, Sam Bush, ale aj  s vlastnou rodinou,  svojimi  bratmi, ako  býva zvykom  u mnohých iných bluegrassových muzikantov.
  Legendou však možno nazvať spoluprácu s "Nashville Bluegrass Bandom" a niekoľko takto vznikšív veľmi kvalitných spoločných projektov. Jasne tradične orientovaný repertoár a materiál pre mnohé aj naše bluegrassové kapely až do súčasnosti. "New Moon Rising" bolo nominované v roku 1988 na Grammy a "The First Whippoorwill" bolo Washingtonskou rozhlasovou stanicou WAMU vyhlásené za album roku.
 Zaujímavé sú však hlavne jeho projekty s rodinou. Po prvýkrát po ére Muleskinner  tri  roky vystupuje so  svojimi  mladšími bratmi, s ktorými  nahráva  aj  tri ešte rockové albumy.  A  po druhýkrát v deväťdesiatych rokoch, po asi dvadsaťročnej prestávke, sa potom opäť   objavujú aj na niektorých festivaloch ako "Peter Rowan and the Rowan Brothers"  a na jeho poslednom projekte "Awake Me in the New World" a "The Tree on the Hill". Je to vyslovene rodinne trojhlasové spievanie typické  pre americký vidiek. Časť repertoáru je tradičná a časť z autorského pera Petra Rowana.
 Peter Rowan je zvláštna osobnosť. Je to cestovateľ časom aj priestorom od filozofií minulého storočia k tisícročnej filozofií  pôvodných obyvateľov Ameriky.  Obdivuje jednoduchosť a všetko  krásne a  to sa  odzrkadľuje aj  v jeho  baladách. Jeho pesničky sú  plné  skutočného  života  a zároveň  snami. Snami o spravodlivosti, slobode a romantike. Sú  to balady o všetkom, čo je na tomto svete krásne  a stojí za povšimnutie. Jedny z  mála poetických textov plné  uvoľnenia a vízií "... akoby  boh vzal do dlane kamienky a  hodil ich  na nebo  a tak stvoril hviezdy..." (voľný preklad z textu Land of the Navajo).
 

Ján Bratinka  - Zvonky 1995
foto I.Přibylová