SKYLINE 
with Tony Trischka
 
 

Ticket Back:
a Retrospective

(Flying Fish CD 664, 1998)

Pre pamätníkov 80-tych rokov nie je meno tejto skupiny neznámou. Meno skupiny, ktorá mala svoje sídlo v New Yorku, v meste, ktoré nie je tou pravou liahňou bluegrassových kapiel tak ako Blue Grassový štát Kentucky. Skupina vznikla v roku 1980 a do knoca 80-tych rokov vydala pod Flying Fysh štyri albumy: Late to Work (FF 261, 1981), Stranded in the Moonlight (FF 304, 1984), Skyline Drive (FF 388, 1986), Fire of Grace (FF 479, 1989), s ktorých posledé dva sú ešte stále dostupné v predaji. (Bohužial, nie u nás).

Zakladajúcimi členmi kapely boli traja univerzitný kamaráti. Tony Trischka, ktorý sa už predtým objavil v kapelách ako Country Cooking, či Breakfast Special a pomocou ktorých sa dostal medzi špičku svetových banjistov. Danny Weiss, gitarista a spevák a Barry Mitterhoff na mandolínu. Ale zvuk Skyline by nebol taký akým bol, keby za speváčku a gitaristku nepribrali Dede Wyland a Larry Cohana, ktorý sa svojimi znalosťami jazzu a klasiky stal pre Skyline pilierom, čo sa týka rytmiky a hudobnej teórie.

Môžme byť iba radi, že sa na slovenský trh dostala táto kompilácia najlepších skladieb z ich tvorby. O tom, že ich najúspešnejším albumom bol album Stranded in the Moonlight svädčí to, že na tejto kompilácii sa objavilo až sedem skladieb z tohoto albumu zo všetkých šestnástich skladieb. Ich hudba odzrkadľuje hlavne mestský život, čo je cítiť aj z textov piesní a po inštrumentálnej stránke s ich hudby cítiť, že je velmi ovplyvnená novými bluegrassovými prúdmi, rockom, jazzom a pod.. Ich hudba je veľmi jemnou a vyváženou kombináciou týchto prvkov a tradičného poňatia bluegrassu, ako nám ho predstavil „otec" bluegrassu Bill Monroe. Veľmi profesionálne až perfekcionisticky spracované aranžmány a skvelá dramaturgia skladieb ani na chvíľu nedovolia poslucháčáčovi, aby sa nudil. Ani zapojenie rockových, či džezových prvkov nepôsobí vôbec rušivo. Skôr len dotvára obraz skladieb, čo ale posúva ich hudbu o niečo dalej od tradičneho bluegrassu a oslovuje aj poslucháčov, ktorí nie tak celkom stoja o bluegrass. Keď sa človek započúva do ich vokálov až nečakane jemne a dobre pôsobí kontrast dvoch hlavných hlasov speváka Danny Weissa, ktorý môžeme skôr zaradiť medzi hlbšie vokály a speváčky Dede Wyland, ktorej spevácky prejav je veľmi jemne a krásne vsunutý medzi ostatné mužské vokály a ktorej hlavný spev je proste jedinečný. Inštrumentálne skladby sú samozrejme z iného súdka. Tu sa už o klasickom bluegrasse takmer nedá hoviť. Podpísala sa na nich hlavne skvelá inštrumentalita Tonyho Trischku ako aj ostatných a je vidieť, že v nich jazz a rock dostali jasnú zelenú. Silné rockové cítenie je počuť už aj z ich spievaných skladieb, ktoré boli natočené v neskorých 80-tych rokoch a ako to už bolo u väčšiny podobne smerovaných kapiel, (za všetky New Grass Revival), pripájajú sa k ich skladbám aj bicie, ktoré ešte viac dotvárajú tento rockový feeling (fíling).

Čo na záver? Je len škoda, že zanikajú kapely typu Skyline a pod. a nám môže len zostať pekná spomienka na ich  vystúpenie v Bratislave niekedy desať rokov dozadu. Ale aspom si môžeme zaspomínať s touto kompiláciou.

Branislav „the Bigfoot" Zvolenský