Jedno z ďalších oblastných kôl Strunobrania
sa konalo v Poprade. Bolo to kolo, kde som opäť očakával silné zastúpenie
bluegrassu. No opäť dominoval folk. Chýbali mi tu známe tváre ako Druhé
Tváre, či Part B. Zato sa tu však ale objavilo niekoľko nových tvárí.
Prvou zaujímavou novinkou bola kapela čo si vravela "Veget". Trocha
rozpačité hranie asi vďaka tréme, ale slušne štýlový bluegrass, kde dominovala
hlavne podlľ mňa výborná gitara. Čisto a presne zahraté vkusné sóla, ktorým
nič nechýbalo. Bola to asi aj jedna z tých lepších kapiel na tomto kole
vôbec, nielen čo sa týka bluegrassu.
Po niekoľkých folkových zážitkoch na scénu vyšla kapela, o ktorej dodnes
neviem čo si mám myslieť. Nazvala sa "Štvorlístok" a podľa toho, čo povedala
konferenciérka, vznikla iba kvôli tomuto festivalu a iba dva dni pred festivalom.
Žiaľ, tak to i vyzeralo. Ale aspoň istá odvaha a snaha tu bola. A
hlavne chlapci z toho mali desnú srandu. Ja žiaľ nie.
Posledná kapela bola kapela, ktorej meno mi ušlo a žiaľ som ju nepočul
celú. Na tom, čo som si ale stihol vypočuť, ma prekvapilo hlavne celkom
dobre zahraté frailingové banjo. Ojedinelý to spôsob hrania na tento nástroj
v slovenských horách i dolinách. Žiaľ to bol opäť jediný svetlý bod tejto
kapely. Je to však mladá kapela a kto vie čo bude o rok.
Bratislava bola v posledných rokoch doménou bluegrassu. A nie je to
žiaden bratislavocentrizmus, ale mám pocit, že tu boli aspoň v poslednej
dobe práve tie najlepšie kapely. Či to už bol Fragment, BG Time, Veget
Band, bývalé BG Album,či pezinských 29 Strings, Arion a mnoho ďalších.
No ani jednu z nich som tu nestretol. Fragment je možno už inde, aj keď
som predpokladal, že tu bude hrať aspoň ako hosť (zrejme tu svoju rolu
zohrala opäť charitatívna akcia, kde každý hral za podanie ruky). 30 stupňová
horúčava a nedeľa poobede potom dokonali svoje. Nebyť kapiel, poroty a
zvukárov, tak sála asi zíva prázdnotou. A zrejme ako obyčajne opäť asi
zlyhala aj propagácia. Je to škoda, lebo takto sa tá hudba príliš nedostane
medzi ľudí a navždy ostane iba malým pieskoviskom úzkej skupiny ľudí. Ale
na druhej strane to aj možno bolo dobré, lebo tak "špičkový" zvuk som ešte
nepočul. Som si istý, že by odradil aj tých najzhovievavejších. Ale nič
to, hrať treba a tak popri veľmi dobrých pesničkároch a folkových združeniach
tu boli "až" dve grasové kapely. Tá prvá ma prekvapila ani nie tak zložením
muzikantov, ako tým, čo sa rozhodli hrať. Kapela si vravela "Astro Song
Orchestra" a boli to známe tváre zo známych kapiel. Tomáš Peško - banjo,
Michal Barok - mandolína, Andrej Jeriga - bass, Peter Luha - gitara a spev.
Dávno som nepočul už žiadnu kapelu, čo by sa rozhodla hrať New Grass Revival
a považoval som to vždy za odvahu. Koniec koncov okrem pražských Zvonkov
a teplických Prúdušek to ani nik nezvládol. Bola to vždy iba taká slabá
napodobenina nekopírovateľnej kapely a osobností v nej. No u nich to bolo
trochu iné. Hlavne asi vďaka spevákovi, ktorý podobne ako John Cowan nezaprie
svoju "temnú" rockovú minulosť. Aj keď je to iba v začiatkoch (mali asi
5 skúšok), je to na dobrej ceste. Všetci sú dobrí muzikanti, či už Tomáš
ako banjista, alebo Michal ako mandolínista a tak to je istý predpoklad
že to, čo chú aj dokážu. Bolo to naozaj dobré a mať tak lepší zvuk, asi
by to bolo ešte lepšie.
Tou druhou kapelou čo ma prekvapila bol "Presburgrass" pod vedením
už bratislavského bluegrassového inventára - mandolinistu známeho skôr
pod prezývkou "Cipo". Asi rok som ich nepočul a prekvapil ma dosť badateľný
posun ich muziky k lepšiemu. Ako keby chytili druhý dych. Či to bolo novým
banjistom, alebo basistom, neviem. Znie to však o hodne lepšie. Aj keď
si osobne myslím, že nemuseli všetko hrať tak "desne rýchlo".
Bol som sklamaný tým málom ľudí, a akosi mi chýbalo to "trsanie" na
šatniach, ktoré som všade inde po Slovensku bežne vídal. Jednoducho to
patrí nielen k bluegrassu, ale aj k festivalom. V Bratislave to je ale
vždy nejaké iné, nejaké chladné. Naviac ma však sklamal počet kapiel. Niektoré
sa rozpadli, to je pravda, ale čo tie ostatné? A tak som pri odchode z
kulturáku na Bulharskej jednoducho povedal: "No čo. Aspoň dve".
Ján Bratinka - 1999