Tony Trischka Band - Bend
 

Rounder ic-3719
 
  1. Sky Is Sleeping
  2. Bandore
  3. Bend
  4. Feed the Horse
  5. Woodpecker
  6. Moonlight Trail
  7. Georgia Pig
  8. Steam/Foam of the Ancient Lake
  9. Lynx
10. Canary
11. Haunted Hand
12. First Steps

Tony Trischka - ac. banjo, el.banjo, Didlake Banza
Glen Sherman - el.guitar, ac.guitar, vocal
Michael Amendola - tenor sax, sopr.sax,flute
Grisha Alexiev - drumset
Marco Accattatis - el. bass

sp.guest Diana Herold - shekere, congas, bell

A opäť sa raz pochlapil bratislavský Bonton land. Ešte niekedy koncom leta som si totiž objednal najnovšie CD tohoto pána, o ktorom si myslím, že je to hudobný šialenec, ktorému nie je nič sväté a ktoré konečne po dlhom čakaní dorazilo na Michalskú ulicu ako skvelý darček pod stromček.
Takže ešte s ústrižkom v ruke som sa ponáhľal si ho vypočuť. Už značne avantgardný obal čosi nasvedčoval, ale musím priznať, že som si sadol na zadok, ako sa tak pekne vraví po pustení v prehrávači. Vopred rozhodne varujem a vravím, že to nie je nič pre "tradicionalistov", ktorí už pri zhliadnutí obsadenia tohoto CD ho zatratia pod čiernu zem. V žiadnom prípade im nedoporučujem si pustiť z neho čo i len kúsok niektorej skladby. Ak tak učinia - tak iba na vlastnú zodpovednosť riskujúc pritom srdcový kolaps.
Priznám sa neviem ako a kde začať. Toto CD sa nedá stráviť na prvý šup. Na jednej strane je to proste typický Trischka - niečo ako jeho Banjoland či Heartlands, no znie to úplne inak, jasnešie, konkrétnejšie a podstatne viac premyslene.  Miestami mi to občas pripomínalo Flecktones, ale samozrejme inak. Tak nejak trischkovitejšie. Tažko povedať či je to jazz, rock, funky či nejaký grass - nazval by som to "Trischkgrass" čiže zmes všetkého spomenutého. A je to asi to najlepšie čo som zatiaľ od neho počul. A to mám skoro všetko čo nahral. Čo skladba to 5 - 6 minút (Najdlhšia má viac ako 12 minút) väčšinou inštrumentálnych kompozícií.
CD začína celkom nenápadne (Sky is Sleeping) "skromným banjom" no netrvá dlho (asi 5 taktov) a prichádza k zvratu do free jazzu. A zakrátko ďalší bonbóník v podobe hneď druhej skladby "Bandore" - ktorý vás unesie v rytme bosanovy ako vystrihnutej z nejakej honosnejšej barovej recepcie, alebo ešte lepšie spod "šapitó", kde práve artista žongluje s faklami. No aby ste nemali čas len tak nečinne počúvať tak sa po chvíli zmení na tvrdo rockový. Vobec celé CD je plné zvratov. Napríklad tretia skladba "Feed the Horse" mi tak trocha zo začiatku pripomenula Flecktones (podobne - možno aj trocha viac, znie aj "Moonlight Trail"). No po chvíli sa všetko opäť zmení a neplatí čo platilo doteraz. Proste typický Trischka.  "Feed the Horse" (jedna z mála spievaných) je od samého začiatku jasný rock s dosť chyľlavou melódiou. Prekvapilo ma ako do nej Tony Trischka decentne použil banjo a ako znie elektrická gitara s banjom. Nechýba ani volná Trischkova improvizácia ("Woodpecker").
Z úplne iného cesta je Trischkova "Georgia Pig". Asi jediná "akustickejšie" a tradičnejšie znejúca skladba v ktorej znie banjo s flautou. A musím priznať, že to znie super. Je myslím zároveň aj jasným dôkazom, že tak či tak sa Trischka občas vracia späť k akustike.
Hneď za ňou zaznieva dobre známa staršia skladba "Steam", ktorú pokiaľ sa dobre pamätám nahral na viacero CD. Najdete ju aj na Skyline with Tony Trischka - Ticket Back  a Retrospective. Tu však jej motiv značne obohatil a rozvinul. Mal sa tu možnosť v plnej kráse predviesť  aj Marco Accattatis (bass). Naviac ju spojil s "Foam of the Ancient Lake" - Tony Trischka/Grisha Alexiev a vznikol tak zaujímavý 12 minútový zážitok plný rytmických zmien, harmonických súhier a improvizácii.
Je to prvé CD (ak sa nemýlim), kde použil elektrické banjo - "Canary" a čosi čo sa vola "Didlake Banza" . Neviem síce čo to je za nástroj,  ale znie super (aj názov) a už som Trischkovi poslal email s požiadavkou bližšieho popisu prípadne fotografiou (v skladbe "Lynx").
Všetky skladby majú neopakovatelnú atmosféru, niektoré sú stvorené na intímne osvetlenie, sluchátka a relax a niektoré zas naopak vám nedovolia neklepkať si. Prekvapil ma aj spev Glena Shermana ("Feed the Horse", "Canary", "Haunted Hand"). Hlavne jeho príjemný, mierne zastretý bluessový hlas (spieval už aj na podobne avantgardnom  CD "Tony Trischka - World Turning").  Vôbec celá jeho kapela je zložená z perfektných muzikantov, či to už je Glen Sherman na elektrickej gitare alebo Michael Amendola na saxe, flaute a čojaviem čom ešte (ktorý na mňa zapôsobil najviac).
Jednoznačne je to typický Trischka - fúzia grassu, jazzu, funky a rocku. A ako som sa dočítal Trischka dlho hľadal muzikantov, s ktorými by mohol hrať svoju muziku. Očividne sa mu to podarilo, lebo tak kompaktné CD som od neho ešte nepočul. Rozhodne to nieje nič pre tradicionalistov, a asi by nechápajúc iba krútili hlavami. Ale kto má rád Trischkovu muziku, či trocha - no radšej hodne - modernejšie ponímanie tak si rozhodne príde na svoje tak ako ja. Aj ked toto už vlastne nemá s bluegrassom nič spoločné. Je to proste Trischkova muzika, do ktorej sa treba jednoducho vnoriť a počúvať.
 

Ján Bratinka